کالاهای بهداشتی قاعدگی برای زنان اسکاتلندی رایگان شد

محصولات بهداشتی قاعدگی
محصولات بهداشتی قاعدگی Copyright Canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افراد این امکان را خواهند داشت تا از طریق اپلیکیشنی به‌نام «پیک‌آپ مای پریود» (PickupMyPeriod) از نزدیکترین جایگاه عرضه این محصولات به محل سکونت خود مطلع شوند.

آگهی

طبق قانونی که بالاخره از روز دوشنبه ۱۵ اوت در اسکاتلند اجرایی شد محصولات و کالاهای بهداشتی مرتبط با قاعدگی زنان بصورت مجانی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

نمایندگان پارلمان این کشور در نوامبر ۲۰۲۰ این قانون را تصویب کرده بودند. این قانون جدید که نخستین مدل اجرایی شده آن در سطح دنیاست به کلیه افراد نیازمند اجازه می‌دهد تا بصورت رایگان و از طریق سیستم یکپارچه به این کالاها دسترسی داشته باشد. این قانون برای مقابله با «فقر دوران قاعدگی» تدوین شده است.

اطلاعات آموزشی در مورد نحوه استفاده از این محصولات از جمله در کلیه دستشویی‌هایی شهری در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و افراد این امکان را خواهند داشت تا از طریق اپلیکیشنی به‌نام «پیک‌آپ مای پریود» (PickupMyPeriod) از نزدیکترین جایگاه عرضه این محصولات به محل سکونت خود مطلع شوند. طبق بیانیه دولت محلی اسکاتلند بیش از هزار مکان در حال حاضر برای عرضه این محصولات وجود دارد.

شونا رابینسون، وزیر برابری اجتماعی کابینه اسکاتلند عرضه چنین محصولاتی را در جهت دفاع از برابری و کرامت انسانی، بنیادین توصیف کرد. او گفت: «در این دوره سخت و بحرانی که هزینه‌های زندگی سرسام‌آور شده مایل نیستیم هیچ‌کسی در موقعیتی قرار بگیرد که امکان تهیه کالاهای بهداشتی قاعدگی را نداشته باشد.»

در فاصله زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ و به‌گواه آمارهای رسمی حدود ۱۰ درصد از اسکاتلندی‌ها با فقرمداوم دست و پنجه نرم می‌کرده اند و دستکم تجربه ۳ سال متوالی زندگی در فقر را داشته‌اند. 

طبق نتایج یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ و به‌همت موسسه «یانگ اسکات انترپرایز» (Young Scot Enterprise) انجام شده بود نیز حدود یک‌چهارم دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان زن در اسکاتلند گفته بودند که برای خرید محصولات بهداشتی قاعدگی ماهانه خود مشکل مالی دارند و ۶۰ درصد هم گفته بودند عموما امکان خرید کالای مورد نیاز خود را ندارند.

تخمین زده می‌شود که زنان به‌طور متوسط بیش از ۱۳ پوند در ماه برای کالاهای دوره قاعدگی هزینه می‌کنند و این هزینه در طول زندگی به چندین هزار پوند می‌رسد.

از میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند و دانش‌آموز یا دانشجو نبودند هم ۲۴ درصد گفته بودند برای تهیه کالاهای مناسب مشکل دارند و حدود دو سوم این دسته هم دلیل آن را عدم استطاعت مالی خود عنوان کرده بودند.

این درحالیست که به‌گفته صندوق جمعیت سازمان ملل، ناتوانی در مدیریت صحیح قاعدگی می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر فردی نواربهداشتی خود را به‌موقع تعویض نکند، تجمع باکتری‌ها می‌تواند منجر به سندرم شوک سمی (Toxic shock syndrome) نادر ولی خطرناکی شود که در صورت پیشرفت تند حتی می‌تواند به قیمت جان فرد هم تمام شود. 

مونیکا لنون، یکی از اعضای پارلمان اسکاتلند که برای اولین بار طرح این قانون را ارائه کرده بود و سال‌هاست برای تولید محصولات رایگان کارزار براه انداخته، روز یکشنبه در توییتر با ابراز غرور از اینکه کشورش نخستین کشوردنیاست که از کرامت انسانی زنان و عادت ماهانه دارند حمایت می‌کند ابراز امیدواری کرد کشورهای دیگر هم مسیر اسکاتلند را در پیش بگیرند.

صادق خان شهردار لندن هم در یک پست توییتری ضمن تبریک به اسکاتلندی ها نوشته حالا زمان آن رسیده تا دولت بریتانیا به فقر دوران قاعدگی در کل کشور خاتمه دهد.

 به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک مسلمان برای نخستین بار وزیر اول اسکاتلند می‌شود

از هر ۱۰ زن در سراسر جهان یک نفر از آندومتریوز رنج می‌برد

بهترین راه رعایت بهداشت قاعدگی: نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی؟