قطر؛ قطب نوین صنعت مد منطقه

قطر؛ قطب نوین صنعت مد منطقه
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از استعدادهای نوظهور در اولین مدرسه مد قطر تا مرکز رشد طراحی در قلب دوحه، قطر ۳۶۵ در این قسمت به بررسی مجموعه‌های نوآورانه نسل نوین طراحان پرداخته و به چگونگی بدل شدن این کشور به قطب صنعت مد منطقه پی برده است.

آگهی

از استعدادهای نوظهور در اولین مدرسه مد قطر تا مرکز رشد طراحی در قلب دوحه، برنامه قطر ۳۶۵ در این قسمت به بررسی مجموعه‌های نوآورانه نسل نوین طراحان پرداخته و به چگونگی بدل شدن این کشور به قطب صنعت مد منطقه پی برده است.

پرورش طراحان نوپا

دانشگاه هنر کامونولث ویرجینیا (VCUarts) که قدیمی ترین دانشگاه مد و طراحی قطر است، یکی از مراکز کلیدی نوآوری این کشور است. برنامه آموزشی مد در این دانشگاه، به یاری طراحان نوظهور، از مرحله ایده‌های انتزاعی تا پروژه‌های نهایی، می‌آید.

آیت‌الله محمد یکی از فارغ‌التحصیلان مستعدی است که طرح‌های خود را در نمایش مدی باعنوان «این تکرار(عدم تکرار) تاریخ است.»، ارائه کرده است. او درباره مفهوم این نمایش مد می‌گوید: «ایده من «انا اهلی و اهلی انا» نام دارد که در عربی به معنای «من خانواده‌ام هستم و خانواده‌ام من است» است. ما تدریجا صفات خانواده‌مان را فرا گرفته و سپس تصمیم می‌گیریم کدام‌یک را برای خودمان نگه داریم و کدام‌یک را رها کنیم. این‌گونه شخصیتمان ساخته می‌شود.» 

 مجموعه هیرا نثار «حرکت آونگی» نام دارد. او می‌گوید: «این مجموعه راجع‌به تضادهای شخصی من از تاب‌خوردن بین ریشه‌های پاکستانی و بزرگ شدن در دوحه است. آن را با تکنیک‌های گل‌دوزی و خیاطی مدرن ترکیب می‌کنم.»

مقصد یک طراح مد، بدل شدن به صدای نسل خود است
کریستوفر فینک
سرپرست تیم استادان دانشگاه VCUarts

کریستوفر فینک سرپرست تیم استادانی از دانشگاه VCUarts است که هرکدام برای خانه‌های مد بین‌المللی کار کرده‌اند. او می‌گوید: «ما برای یافتن نوای درونی دانشجویانمان و در عین حال ترجمان این نوا در تولید یک مجموعه با آن‌ها کار می‌کنیم. پس مقصد یک طراح مد، بدل شدن به صدای نسل خود است.»

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اکنون آغاز به راه‌اندازی خط تولیدهای خود در دوحه کرده‌اند.

پروژه مرکز رشد مد

M7 مجموعه‌ای از استودیو‌ها، فضاهای کار مشترک و برنامه‌های رشد برای پرورش نسل جوان و آینده طراحان است. برای قطر که می‌خواهد به اقتصادی دانش‌بنیان تبدیل شود، این قدم حیاتی است. ماها الصلیتی، مدیر M7 می‌گوید:«ما برای فراهم کردن چیزی منحصر به فرد به عنوان یک زیست‌بوم نوآور با نهادهای گوناگونی همکاری می‌کنیم. یکی از آن‌ها کانسپت استور یا فروشگاه موضوعی Studio Seven و محیط منحصر به فرد آن است. هدف این کانسپت استور مطرح کردن طراحان عرب و به اشتراک گذاشتن روایت محصول آن‌هاست تا مردم متوجه شوند که این محصول فقط یک شیء نیست بلکه داستانی در پشت خود دارد.»

به گفته ماها، بخش عمده M7 فضاهای نمایشگاهی است، مثل نمایشگاه اخیر طراح دیور که با عنوان رویاها در آن‌جا برگزار شد. در برنامه زوارا، هفت طراح آثاری را با الهام از دیور در ترکیب با فرهنگ خودشان طراحی کردند. در Scale Seven طراحان در دوره‌های آموزشی شرکت و توصیه‌هایی جهت ارتقای کسب و کارشان دریافت می‌کنند. اما هدف اصلی M7 فراهم نمودن فضای پویای همکاری، نوآوری و خلق برای طراحان نوظهور و باسابقه است.

Euronews
ماها الصلیتی و میراندا آتیEuronews

استودیوهای طراحی و آزمایشگاه‌های لیوان، از ابتکارهای موزه قطر است. این مدرسه دخترانه سابق، اکنون مجموعه ایست که در آن نوآوران صنعت مد گرد هم می‌آیند تا پروژه‌های خلاقانه جدیدی را ایجاد کنند. خالد البیح، مدیر برنامه‌ریزی این مرکز، می‌گوید: «اینجا مختص کسانی است که به طراحی، هنر و یا بودن در مکانی احاطه شده با نوآوری و خلاقیت علاقه‌مندند.»

عیسی علی الجلهما به همراه پسرعمویش، در دوران کرونا تصمیم گرفتند تفریحشان که تولید محصولات دست‌ساز بااستفاده از چرم گیاهی دباغی شده بود را به یک کسب و کار تبدیل کنند. هدف کارگاه چرم آن‌ها استفاده از منابع برپایه اصول اخلاقی است. او می‌گوید: «ما در کل فرآیند تولید و عرضه سعی می‌کنیم برای محیط زیست، مشتریان و کارگرانمان بهترین باشیم.»

رونی هلو، طراح و مدیر نوآوری، برند لباس خود را که در دوحه و بیروت مستقر است، هوشمند و با تولیداتی مدرن و تک جنسیتی با تاکید بر ارزشهایی چون، سازگاری با محیط زیست، حقوق بشر و حقوق حیوانات، می‌داند.

شیما آئینه‌دار، طراح گرافیک تایپ عربی می‌گوید: «ما اساسا از چاپ سیلک و چاپ‌نقش چوبی بر روی تی‌شرت‌ها و کیف‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنیم. با الهام از اشکال طبیعت، تایپوگرافی عربی را با طراحی به شیوه‌ای تجربی به جای شیوه سنتی در هم می‌آمیزم.»

نوآوران زمینه‌های مختلف، استودیوهای طراحی و آزمایشگاه‌های لیوان را مکانی مناسب برای رشد و همکاری می‌دانند که به طراحان آینده برای الهام گرفتن از محیط و تبادل دانش بدون توجه به پیشینه و فرهنگ کمک می‌کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آینده‌ای روشن برای صحنهٔ موسیقی چندملیتی در قطر

هیجان‌انگیزترین ماجراجویی‌های قطر