خوش‌بینی بازار به احیای برجام؛ بهای نفت همزمان با اعلام موضع اتحادیه اروپا و ایران پایین و بالا شد

میدان نفتی آمریکا در کالیفرنیا
میدان نفتی آمریکا در کالیفرنیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت جهانی نفت در آغاز معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر خوش‌بینی‌های حاصل شده نسبت به احیای برجام و لغو تحریم‌های نفتی ایران کاهش یافت.

آگهی

قیمت جهانی نفت در آغاز معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر خوش‌بینی‌های حاصل شده نسبت به احیای برجام و لغو تحریم‌های نفتی ایران کاهش یافت. 

بهای هر بشکه نفت پایه برنت روز سه‌شنبه کاهشی ۱.۸ درصدی را تجربه کرد و از ۹۶ دلار و ۸۲ سنت تا ۹۵ دلار پایین آمد. این افت پس از آن رقم خورد که اتحادیه اروپا از نهایی شدن متن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در پایان دور تازه گفتگوهای وین خبر داد و نسبت به اتخاذ تصمیم مثبت سیاسی از سوی ایران و ایالات متحده طی هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرد. 

گزارش‌ شرکت‌های فعال در زمینه رصد نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. در حالی که این رقم اوایل سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج ایالات متحده از برجام به ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود. بنابراین، بازار جهانی نفت انتظار دارد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران، صادرات نفت این کشور در بازه‌ای کوتاه مدت سیر صعودی به خود گیرد. 

با این وجود، ایران اعلام کرد که متن مورد نظر اتحادیه اروپا از نظر این کشور نهایی قلمداد نمی‌شود. همچنین پایگاه خبری نورنیوز نزدیک به شورای امنیت ملی ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اتحادیه اروپایی در پایان این دور از مذاکرات وین با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا-مالی را به‌عنوان متن نهایی جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند، حال آنکه آنها فقط هماهنگ‌کننده‌اند نه طرف مذاکرات، لذا صلاحیت تعیین تکلیف در این خصوص را ندارند.»

بدین ترتیب، در ادامه معاملات بازار جهانی نفت در روز سه‌شنبه، قیمت جهانی نفت تا ۹۷ دلار و ۸۰ سنت صعود کرد که بالاترین رقم در پنج روز گذشته به شمار می‌رود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته برخی تحلیلگران بازار جهانی نفت معتقدند که انتشار خبر کاهش ۹.۵ درصدی واردات نفت چین در ژوئیه گذشته نیز در کاهش اولیه بهای نفت پایه برنت در آغاز معاملات روز سه‌شنبه موثر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت ایران: درآمد حاصل از صدور نفت و میعانات ۵۸۰٪ افزایش یافت

اعضای اتحادیه اروپا بر سر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی به توافق اولیه دست یافتند

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به پایین‌ترین حد در ۱۴۰۲ رسید