همه نگاه‌ها به تهران؛ «اتحادیه اروپا صلاحیت تعیین تکلیف در خصوص مذاکرات را ندارد»

هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران
هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در حالی از پایان دور جدید گفتگوها برای احیای برجام در شهر وین خبر داد که پایگاه خبری نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که این اتحادیه «صلاحیت تعیین تکلیف» در خصوص مذاکرات را ندارد.

آگهی

انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در حالی از پایان دور جدید گفتگوها برای احیای برجام در شهر وین خبر داد که پایگاه خبری نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که این اتحادیه «صلاحیت تعیین تکلیف» در خصوص مذاکرات را ندارد.

پایگاه خبری نورنیوز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اتحادیه اروپایی در پایان این دور از مذاکرات وین با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا-مالی را به‌عنوان متن نهایی جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند، حال آنکه آنها فقط هماهنگ‌کننده‌اند نه طرف مذاکرات، لذا صلاحیت تعیین تکلیف در این خصوص را ندارند.»

دور تازه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با هدف بررسی پیشنهادهای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شکستن بن‌بست موجود در این مذاکرات روز دوشنبه ۸ اوت به پایان رسید تا هیات‌ها برای مشورت و اعلام نظر نهایی خود به کشورهایشان بازگردند.

به گفته برخی از دیپلمات‌های غربی، هیات‌های مذاکره‌کننده برای احیای برجام زمانی به شهر وین بازخواهند گشت که بخواهند پاسخ مثبت یا منفی خود را به متن نهایی اتحادیه اروپا ارائه دهند.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ایران به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور نوشت: «ما به محض دریافت این ایده‌ها (پیشنهادهای آقای مورا)، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتاً این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.»

البته یک مقام اروپایی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی است... و دیگر قابل مذاکره نیست.»

برخی منابع خبری از شرط تهران مبنی بر «بسته شدن پرونده سه مکان‌ غیر اتمی آلوده به اوارنیوم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به عنوان یک مانع «اصلی» بر سر راه دستیابی به توافق در مذاکرات وین یاد کرده‌اند.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در مذاکرات وین بردارند.

این دور از مذاکرات در حالی برگزار شد که نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام غایب بودند. تروئیکای اروپایی اختلافات باقی‌مانده برای احیای برجام را میان ایران و آمریکا توصیف می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین حضوری پررنگ در مذاکرات احیای برجام داشت. او علاوه بر برگزاری جلساتی با علی باقری و انریکه مورا، دو مقام ارشد ایرانی و اروپایی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در شهر وین به بیان نقطه نظرات خود در خصوص این مذاکرات می‌پرداخت.

او دوشنبه شب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که تصمیم نهایی بر عهده شرکت‌کنندگان مذاکرات وین است.

در هر حال با بازگشت هیات‌های مذاکره کننده از شهر وین، به زودی مشخص می‌شود که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا چه خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان مذاکرات وین؛ اروپا می‌گوید متن نهایی شده اما ایران معتقد است هنوز جای مذاکره وجود دارد

همه نگاه‌ها به مذاکرات وین؛ کمیسیون اتحادیه اروپا: تهران و واشنگتن «گام آخر» را بردارند

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند