اثر مفقود شده بنکسی از تل‌آویو سردرآورد؛ خریدار اسرائیلی: فروشنده فلسطینی بود

 اثر مفقود شده بنکسی که از یک گالری در تل‌آویو سردرآورد
اثر مفقود شده بنکسی که از یک گالری در تل‌آویو سردرآورد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای آبرگل که شهروند اسرائیل است، گفته که قطعه سیمانی حاوی اثر بنکسی را از یکی از همکاران فلسطینی خود در بیت‌لحم خریداری کرده و همکاران فلسطینی او مسئولیت خروج این اثر را از کرانه باختری و عبور آن را از پست‌های بازرسی نظامی بر عهده داشته‌اند و ارتش اسرائیل نقشی در انتقال آن به تل‌آویو نداشته است.

آگهی

اثری از بنکسی، هنرمند گرافیتی بریتانیایی که مدتی پس از نقش‌بستن بر روی دیواری سیمانی در کرانه باختری مفقود شده بود، از یک گالری فعال در مرکز شهر تل‌آویو و در یک ساعتی کرانه باختری سر درآورد. 

این نقاشی که ابتدا در نزدیکی دیوار حائل در شهر بیت لحم واقع در کرانه باختری کشیده شده بود، یکی از چندین اثری بود که در سال ۲۰۰۷ به طور مخفیانه خلق و از آنها مضمونی اعتراضی‌ نسبت به «اشغال» سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل برداشت شد. در این اثر بنکسی موشی را کشیده که تیرکمانی بچه‌گانه در دستانش دارد. 

اکنون این اثر خارج از محیطی که پیام سیاسی اثر در آن معنا داشت و در قلب منطقه مالی تل‌آویو که توسط آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای و فولادی احاطه شده، به نمایش درآمده است. 

کوبی آبرگل، فروشنده آثار هنری که این تابلو را خریداری کرده است، تاکید دارد که اصالت اثر را با تطبیق ترک‌ها و خراش‌های موجود بر روی قطعه سیمانی با دیوار محل خلق نقاشی به دقت بررسی کرده است. 

آقای آبرگل که شهروند اسرائیل است، گفته که قطعه سیمانی حاوی اثر بنکسی را از یکی از همکاران فلسطینی خود در بیت‌لحم خریداری کرده است. هر چند او از افشای مبلغ پرداختی خود اجتناب کرده ولی معتقد است که این معامله کاملا قانونی بوده است.

آقای آبرگل همچنین خاطرنشان کرد که همکاران فلسطینی او مسئولیت خروج این اثر را از کرانه باختری و عبور آن را از پست‌های بازرسی نظامی بر عهده داشته‌اند و ارتش اسرائیل نقشی در انتقال آن به تل‌آویو نداشته است.  

بر اساس معاهده بین‌المللی حاکم بر اموال فرهنگی (کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه) که تل‌آویو نیز آن را امضا کرده است، اسرائیل باید از خروج میراث فرهنگی از کرانه باختری جلوگیری کند.

در همین حال، جریس قمسیه، سخنگوی وزارت گردشگری دولت خودگردان فلسطینی، این رخداد را «دزدی اموال فلسطینی‌ها» دانست. 

البته پیش از این و در سال ۲۰۰۸ نیز دو اثر دیگر بنکسی با عناوین «سگ خیس» و «ایست و تفحص» از دیوارهای بیت‌لحم مفقود شدند و سه سال بعد در گالری‌هایی در ایالات متحده و بریتانیا برای فروش به نمایش درآمدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نقاش ناشناس بریتانیایی که نام مستعار بنکسی را برای خود برگزیده، هنرمندی است که کارش را با کشیدن نقاشی‌های دیواری به وسیله اسپری‌ برای روی دیوارهای ساختمان‌های نیمه‌کاره در بریستول بریتانیا آغاز کرد. آثار این هنرمند که بیشتر حاوی نگاهی انتقادی به مسائل سیاسی و اجتماعی است، شهرتش را جهانی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آثار جدیدی از بنکسی در سواحل بریتانیا؛ «ما همه در یک قایق هستیم»

حمایت مالی بنکسی از کشتی نجات مهاجران کشتی‌شکسته

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در استانبول؛ ارتش اسرائیل: جنگ غزه در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت