آیا روسیه «کاسموس-۲۵۵۸» را برای ردیابی ماهواره جاسوسی آمریکا به فضا پرتاب کرده است؟

ماهواره‌های جاسوسی که در فضا گردش می‌کنند
ماهواره‌های جاسوسی که در فضا گردش می‌کنند Copyright عکس تزئینی است
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک ماهواره جاسوسی روس که به تازگی پرتاب شده، ممکن است وظیفه ردیابی یکی از ماهواره آمریکایی را داشته باشد.

آگهی

یک ماهواره جاسوسی روس که به تازگی پرتاب شده، ممکن است وظیفه ردیابی یکی از ماهواره آمریکایی را داشته باشد.

مارکو لانگبروک، ردیاب ماهواره‌ها مستقر در هلند در یک نوشته وبلاگی گفت که شایعه شده بود که ماهواره روسی معروف به «کاسموس-۲۵۵۸»   یک «ردیاب» است. این ماهواره در تاریخ یک اوت به فضا پرتاب شد. وی تاکید کرد بعید است این شایعات به این زودی‌ها کمرنگ شوند.

لانگبروک تاکید کرد که «کاسموس-۲۵۵۸» به همان مدار ماهواره «یواس‌ای-۳۲۶» پرتاب شده است، ماهواره جاسوسی آمریکایی که ماه فوریه گذشته با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در مدار قرار گرفت. 

این دو ماهواره از نظر ارتفاع نیز به هم نزدیک هستند و قرار است یک مواجهه نسبتا نزدیک داشته باشند البته مشروط بر اینکه هیچ یک از آن‌ها مانور قابل‌توجهی انجام ندهد.

لانگبروک اضافه کرد: «با مدار فعلی کاسموس-۲۵۵۸ در تاریخ چهار اوت حدود ساعت ۱۰:۴۷ صبح به وقت شرق ایالات متحده آمریکا این ماهواره نزدیک ماهواره یو‌اس‌ای-۳۲۶ خواهد شد و فاصله دو ماهواره از یکدیگر به ۷۵ کیلومتر خواهد رسید.»

اگر «کاسموس-۲۵۵۸» یک ماهواره جاسوسی ردیاب باشد موضوع عجیبی نیست. چراکه پیش از این دو ماهواره روس در اوایل سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۶۰ کیلومتری فضاپیمای یواس‌ای-۲۴۵ چرخیدند و مانور کردند. در آن زمان مقامات آمریکایی از این اتفاق ناراضی بودند.

ژنرال جان «جی» ریموند، رئیس عملیات فضایی ایالات متحده آمریکا در آن زمان به مجله تایم گفت: «ما این رفتار را غیرعادی و آزاردهنده می‌دانیم. این موضوع پتانسیل ایجاد یک موقعیت خطرناک در فضا را دارد.»

آیا «کاسموس-۲۵۵۸» نیز چنین نقشه‌هایی دارد؟ لانگبروک معتقد است در هفته آینده دنبال کردن هر دو ماهواره برای متوجه شدن این موضوع که چه اتفاقی می‌افتد جالب خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا برای مهار تهدید‌های موشکی پیونگ‌یانگ یک نیروی فضایی در کره جنوبی مستقر کرد

روس‌ها ماهواره «خیام» ایران را با سایوز به فضا پرتاب کردند

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت