ایران: اگر آمریکا اراده داشته باشد، می‌توانیم به زودی درباره «زمان دور بعدی مذاکرات» به نتیجه برسیم

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید در صورتی که ایالات متحده اراده لازم را داشته باشد و از طرح مباحث فرعی پرهیز کند، می‌توان انتظار داشت که طرفین به زودی بر سر تعیین زمان دور بعدی مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسند.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید پس از رد و بدل شدن پیام‌ها میان دو طرف، احتمال دارد طرفین بر سر تعیین زمان مذاکرات احیای برجام با یکدیگر به نتیجه برسند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۰ مرداد در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه در تهران تاکید کرد که جمهوری اسلامی پس از دریافت متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نظرات خود را در این رابطه اعلام کرده است. 

او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه «ایران همواره در مذاکرات مبدع بوده» اضافه کرد: «طی روزهای گذشته به طور جدی پیام‌های مختلفی رد و بدل شده است و این احتمال وجود دارد که طرفین به زودی دور دیگری از مذاکرات را برگزار کنند.» 

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین به تلاش‌های فرانسه برای احیای برجام اشاره کرد و گفت که طی روزهای اخیر گفتگوهای مفصلی میان روسای جمهوری ایران و فرانسه صورت گرفته که هدف آن نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا بوده است. کنعانی در ادامه به اقداماتی که از سوی «برخی از کشورهای منطقه» در این رابطه صورت گرفته نیز اشاره و تاکید کرد که ایران از هر ابتکاری که در این مسیر کمک‌کننده باشد استقبال خواهد کرد. 

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر امیدها در خصوص احیای توافق هسته‌ای به کمترین میزان کاهش یافته است. تعلیق چند ماهه گفتگوها بالاخره در ماه گذشته میلادی به پایان رسید و ایران و آمریکا با میانجیگری اروپا گفتگوهای بسیار کوتاهی را در دوحه قطر برگزار کردند. با این حال اروپا و آمریکا نتایج آن مذاکرات را «ناامید‌کننده» خواندند. 

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به اینکه آینده مذاکرات به آمریکا بستگی دارد، افزود: «این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به توافق برسیم و احتمالا دور جدید از گفتگوها را داشته باشیم. روندی که البته بستگی کامل به اراده آمریکایی‌ها دارد.» 

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع گفتگوهای ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان اشاره کرد و گفت: «هیچ مذاکره مستقیمی در این ارتباط و دیگر موضوعات بین ایران و آمریکا وجود ندارد و گفت و گوها بین دو کشور از طریق واسطه و مشخصا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می شود.» 

اظهارات کنعانی در حالی مطرح می‌شود که پیشتر اخباری در خصوص گفتگوهای ایران و آمریکا با میانجیگری قطر در خصوص تبادل زندانیان دو طرف منتشر شده بود. موضوعی که البته به نظر می‌رسد پیشرفت در آن با نتیجه‌بخش بودن مذاکرات احیای برجام ارتباط مستقیمی داشته باشد. 

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص پیشنهاد بورل و مقاله او در روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد که ایران نقش اروپا و بورل را مثبت می‌داند و تعبیری مبنی بر تهدید یا ابلاغ ضرب الاجل از آن نکرده است. این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت: «ما سعی می‌کنیم در این خصوص خوشبین باشیم و نقش آقای بورل کمک‌کننده و مثبت ارزیابی می‌شود.» 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز از ایران و آمریکا خواسته بود تا با تعامل بیشتر مسیر را برای حصول توافق بر سر احیای برجام هموار سازند. او همچنین در آن مقاله از ارائه طرحی تازه به ایران و آمریکا برای حل کردن اختلافات باقیمانده فی‌مابین خبر داده بود. مقام‌های آمریکایی البته در واکنش تاکید کرده بودند که طرح تازه بورل تفاوت چندانی با آنچه پیشتر و در مذاکرات دوحه به ایران ارائه شده بود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ به ۶ پرسش کلیدی درباره پرونده هسته‌ای ایران؛ چرا حق وتوی چین و روسیه برای ایران کار نمی‌کند؟

چگونه سپاه پاسداران به گره مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است؟

بیانیه ایران در پاسخ به گزارش‌های آژانس انرژی اتمی: منشا اتهامات علیه ما اسرائیل است