برای نخستین بار از آغاز جنگ، یک کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا را ترک کرد

کشتی رازونی در بندر اودسا
کشتی رازونی در بندر اودسا Copyright AP/Ukrainian Infrastucture Ministry Press Office
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت ترکیه، میانجی میان روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غله از بنادر دریای سیاه روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا در دریای سیاه را به مقصد طرابلس لبنان ترک کرده است.

آگهی

دولت ترکیه، میانجی میان روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غله از بنادر دریای سیاه روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا در دریای سیاه را به مقصد طرابلس لبنان ترک کرده است. روسیه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو از این اقدام استقبال کردند.

 اند.وزارت دفاع ترکیه، کشور میانجی و ناظر بر اجرای موافقت صدور غلات اوکراین از دریای سیاه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتی رازونی قرار است طبق برنامه دوم اوت (فردا) به استانبول برسد و پس از بازرسی‌های لازم، مسیر خود را به سوی لبنان ادامه دهد.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ‌کی‌یف، روسیه را به سرقت و صادرات غلات اوکراین متهم می‌کند. بر مبنای همین اتهام، هفته گذشته دادگاهی در لبنان یک کشتی روسی حامل غلات به مقصد سوریه را توقیف کرد.

روسیه و اوکراین جمعه دو هفته پیش در استانبول با میانجیگری دولت ترکیه و سازمان ملل متحد برای از سرگیری صدور غلات از بنادر جنوبی اوکراین در دریای سیاه موافقت کردند. با وجود استقبال محتاطانه همپیمانان کی‌یف از این توافق، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هفته پیش و پس از بمباران اودسا، حسن نیت روسیه برای بازگشایی عملی این آبراه استراتژیک را زیر سوال بردند. روسیه می‌گوید اهداف نظامی را در این بندر هدف قرار داده است. 

روسیه حدود یک هفته پیش از آغاز رسمی حمله نظامی، با اعزام ناوگان نظامی به دریای سیاه، ارتباط دریایی میان اوکراین و آب‌های بین‌المللی را قطع کرد. ارتش اوکراین هم با مین‌گذاری گسترده آب‌های ساحلی، امکان تردد شناورها در همین دریا را عملا از بین برده است. دولت ترکیه در زمان امضای توافق برای مین‌روبی دریای سیاه اعلام آمادگی کرد. 

روسیه و اوکراین از دهه ۳۰ قرن بیستم و در پی توسعه صنایع کشاورزی به دو صادرکننده عمده غلات جهان تبدیل شدند. از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه و کاهش شدید صادرات محصولات این دو کشور، بهای غلات، آرد، نان و روغن نباتی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پیشتر نسبت به بروز بحران غذایی و انسانی در آفریقا و همچنین موج جدید مهاجرت از این قاره به سوی اروپا در صورت ادامه این وضع هشدار داده بودند.

واکنش‌های جهانی به از سرگیری صادرات غلات اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از آغاز دوباره صدور غلات اوکراین از دریای سیاه «به گرمی» استقبال کرد. آقای گوترش ابراز امیدواری کرد «این نخستین گام برای حرکت کشتی‌های پرشمار بعدی، رفع محاصره دریای سیاه و آغازگر راهی برای تامین امنیت غذایی در جهان باشد.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این اقدام را «بسیار مثبت» و محکی برای سنجش کارآمدی توافق استانبول توصیف کرد.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود استقبال از حرکت نخستین کشتی حامل غلات از جنوب اوکراین از زمان آغاز جنگ، خواستار اجرای کامل توافق استانبول شد. اتحادیه اروپا یکی از حامیان بزرگ اوکراین در جنگ با روسیه است.

یانس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم با انتشار پیامی در توییتر، از نقش مهم ترکیه در تصویب و اجرای توافق استانبول میان روسیه و اوکراین استقبال کرد. آقای استولتنبرگ هم مانند اتحادیه اروپا، خواستار اجرای کامل این توافق برای پاسخ به بحران جهانی مواد غذایی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش: مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه باید به بازارهای جهانی راه یابند

تهاجم نظامی روسیه؛ بورل: جلوگیری از خروج غلات از اوکراین جنایت جنگی است

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم