تفاوت قانون نظام وظیفه در جهان؛ خدمت سربازی در کدام کشورها هنوز اجباری است؟

 سرباز وظیفه‌های سوئیسی
سرباز وظیفه‌های سوئیسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کشورهای مکزیک، تایلند، مالی، نیجر و سنگال اعزام مشمولان قانون خدمت اجباری بر پایه قرعه‌کشی و قواعد انتخابی تعیین شده انجام می‌شود. در بوتان نیز تنها دوره آموزشی اجباری باقیمانده است.

آگهی

قانون سربازی اجباری جوانان هر چند که در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شده ولی همچنان در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا از جمله ایران در حال اجراست. 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی خدمت سربازی در کشورهای اتریش، دانمارک، سوئد، لیتوانی، استونی، فنلاند و جمهوری چک همچنان اجباری قلمداد می‌شود، هر چند که حداکثر طول دوره آن حدود یکسال است و در کشوری مثل سوئد نیز که خدمت سربازی اجباری در قانون برای مردان و زنان بین ۷.۵ تا ۱۵ ماه تعیین شده، نسبت قابل توجهی از جوانان مشمول، در نهایت به سربازی اعزام نمی‌شوند.

البته در سه کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی اسپانیا، پرتغال و اسلواکی نیز اجرای قانون خدمت سربازی اجباری متوقف شده ولی این قانون هنوز به طور کامل لغو نشده است. شرایط این سه کشور شبیه ایالات متحده، چین، آرژانتین، اروگوئه، اندونزی، اتیوپی، سومالی، ساحل عاج و میانمار است. 

در نروژ نیز که یکی از اعضای ناتو به شمار می‌رود، مطابق قانون طی دوره ۱۹ ماهه خدمت سربازی برای دختران و پسران اجباری است ولی در عمل حدود ۸۰ درصد مشمولان از طی این دوره معاف می‌شوند. البته افزون بر نروژ طی خدمت سربازی برای زنان در قانون اسرائیل، کره شمالی، مالی، نیجر، مراکش و موزامبیک نیز تصریح شده است.

سوئیس هم به عنوان کشور اروپایی که خارج از اتحادیه اروپا ولی عضو پیمان شنگن است، دوره سربازی اجباری ۲۴۵ روزه را برای پسران اجرا می‌کند.

در خارج از اروپا، خدمت سربازی اجباری در بسیاری از کشورها همچون کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، هند، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی  و پرو به طور کامل لغو شده است. اما برخی دیگر از کشورها همچنان با لحاظ تخفیف‌هایی به اجرای این قانون ادامه می‌دهند. به عنوان نمونه در کشورهای مکزیک، تایلند، مالی، نیجر و سنگال اعزام مشمولان قانون خدمت اجباری بر پایه قرعه‌کشی و قواعد انتخابی تعیین شده انجام می‌شود. در بوتان نیز تنها طی دوره آموزشی اجباری باقیمانده و مشمولان پس از طی این دوره قادر به انتخاب میان ترک دوره خدمت و ادامه آن هستند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ازبکستان و تاجیکستان هم از جمله کشورهایی هستند که قانون خدمت اجباری را با لحاظ امکان فروش معافیت از دوره سربازی اجرا می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امکان از سرگیری خدمت سربازی اجباری در اروپا در پی جنگ اوکراین

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران با فروش سربازی به قیمت ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان موافقت کرد

تلاش رئیس جمهوری فرانسه برای اجباری کردن خدمت سربازی