سخنگوی وزارت خارجه: راهبرد ایران در قبال تسلیحات اتمی تغییری نکرده است

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح آمیز است و تهران تغییری در راهبرد خود در این زمینه نداده است.

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید راهبرد تهران در خصوص تسلیحات هسته‌ای تغییر نکرده و جمهوری اسلامی همچنان به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر ایران مبنی بر منع ساخت سلاح‌های کشتار جمعی پایبند است. 

ناصر کنعانی، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در تهران ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد که ایران همچنان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را حرام می‌داند و اعتقادی به ساخت و یا استفاده از تسلیحات اتمی ندارد. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پس از آن مطرح می‌شود که کمال خرازی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای در گفتگو با شبکه الجزیره گفته بود که ایران از نظر فنی امکان ساخت بمب اتم را دارد

آقای خرازی هرچند در ادامه تاکید کرده بود که ایران قصدی برای این کار ندارد و راهبرد جمهوری اسلامی در خصوص حرکت به سمت تسلیحات اتمی تغییری نکرده اما صرف اشاره او به موضوع توان تهران برای ساخت بمب اتم، توجهات بسیاری را در رسانه‌های جهان به همراه داشت و بسیاری از تحلیلگران از تغییر راهبرد ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود خبر دادند. 

با این حال کنعانی روز چهارشنبه ۲۹ تیر ماه در نشست خبری گفت: «در رابطه با موضوع سلاح‌های کشتار جمعی، ما فتوا یا فرمان دینی مقام معظم رهبری را داریم که ساخت چنین سلاح‌هایی را ممنوع می‌کند و تغییری هم در نگاه و موضع ایران در این خصوص ایجاد نشده است.» 

ایران همواره مسئله فتوای علی خامنه‌ای را در مجامع بین‌المللی به عنوان یک دستورالعمل داخلی در خصوص عدم حرکت به سمت ساخت تسلیحات اتمی مورد استناد قرار می‌دهد. رهبر ایران در سخنرانی‌های مختلف خود طی دهه‌های اخیر تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران قصدی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد. با این حال برخی از شخصیت‌های سیاسی در ایران معتقدند در شرایط کنونی، حرکت به سمت دستیابی به تسلیحات اتمی می‌تواند برای جمهوری اسلامی توان بازدارندگی ایجاد کند. 

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری خود در رابطه با ظرفیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «ظرفیت‌های هسته‌ای ایران عالی است، اما همانطور که پیشتر بارها اشاره شده، فناوری‌های ایران کاملا صلح آمیز و تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای احیای برجام بی‌نتیجه مانده و در آخرین تلاش مرتبط با این مسئله گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا که با میانجیگری اروپا در قطر برگزار شد بدون دستیابی به نتیجه به پایان رسید. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به اسرائيل و عربستان تاکید کرد که واشنگتن تا ابد منتظر ایران باقی نخواهد ماند. در سوی مقابل تهران می‌گوید تا زمانی که نتواند به امتیازات و تضمین‌های لازم در پرتو توافق هسته‌ای دست نیابد، پای توافق احیای برجام را امضا نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج پاسخ به یک پرسش؛ چرا مذاکرات از وین به خلیج فارس منتقل شد؟

پاسخ به ۶ پرسش کلیدی درباره پرونده هسته‌ای ایران؛ چرا حق وتوی چین و روسیه برای ایران کار نمی‌کند؟

چگونه سپاه پاسداران به گره مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است؟