آمریکا با وجود تکذیب مقامات ایرانی: روس‌ها دوبار از پهپادهای شاهد در کاشان دیدن کرده‌اند

پهپاد شاهد ۱۲۹
پهپاد شاهد ۱۲۹ Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اطلاعات جدید اعلام کرد که یک هیات روسی اخیرا دست‌کم دوبار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده است

آگهی

در حالی‌که وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اطلاعات جدید اعلام کرد که یک هیات روسی اخیرا دست‌کم دوبار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده است تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

طبق بیانیه سالیوان که هم اکنون با جو بایدن در عربستان حضور دارد ایران در تاریخ هشت ژوئن (ماه گذشته) در فرودگاه کاشان در جنوب تهران پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را به روسیه نشان داده‌ است. هر دو نوع این پهپادها قادر به حمل موشک‌های هدایت شونده دقیق هستند. این خبر را ابتدا شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد و گفت که تصاویری ماهواره‌ای از این ماجرا را در اختیار دارد. تصاویری که به نظر می‌رسد سالیوان در اختیار این رسانه و بعدا در اختیار رسانه‌های دیگر قرار داد.

پهپاد شاهد ۱۲۹ در سال ۱۳۹۲ و شاهد ۱۹۱ در سال ۱۳۹۴ از سوی سپاه پاسداران رونمایی شده‌اند.

رسانه‌های ایران
عکسی از پهپاد شاهد ۱۹۱ که رسانه‌های ایران آن را منتشر کرده‌اندرسانه‌های ایران
خبرگزاری فارس
پهپاد شاهد ۱۲۹خبرگزاری فارس

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اوایل این هفته گفته بود اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده سازی برای انتقال صدها پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

وی در بیانیه امروز شنبه ۱۶ ژوئیه، از تصاویری سخن گفت که در اختیار آمریکا است و در ماه ژوئن یک هیات روسی را نشان می‌دهد که برای دیدن پهپادهای ایرانی به کاشان سفر کرده بودند. این مقام آمریکایی تاکید کرد که بازدید دوم نیز حدود ۱۰ روز پیش در تاریخ پنج ژوئیه از فرودگاه کاشان انجام شده است.

ایران ارسال پهپاد به روسیه را رد کرد

این اطلاعات جدید در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را رد کرد و گفت که طرح این گونه ادعاها هم زمان با سفر بایدن به اسرائیل در راستای اهداف و اغراض سیاسی است.

وی به کولبا گفت: «جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد.»

وی پیش از این نیز در سفر به ایتالیا در هفته گذشته به یکی از روزنامه‌های ایتالیایی گفته بود که ایران به هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین کمک نمی‌کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون که نامی از او نیاورده‌اند نوشتند که وزارت دفاع آمریکا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده می‌کند ندیده است. این مقام بعد از ظهر جمعه به خبرنگاران گفت که هنوز هیچ پهپاد ایرانی در اوکراین مشاهده نشده است. 

پیش از این سخنگوی کاخ کرملین پنجشنبه گذشته گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر خود به ایران درباره موضوع پهپادها گفت‌وگویی نخواهد داشت. 

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال پایان دادن به سفر خود به خاورمیانه است جایی که ایران نقطه کلیدی گفت‌وگوها بین رهبران ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین برای نخستین بار یک پهپاد ایرانی ارتش روسیه را «سرنگون» کرد

فرمانده ارتش ایران: به کشورهایی که در مسیر انقلاب اسلامی هستند تسلیحات صادر می‌کنیم

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد