شمار کشته‌های حمله موشکی روسیه به مرکز خرید کرمنچوک به ۱۶ نفر رسید

اصابت موشک به مرکز تجاری در کرمچوک اوکراین
اصابت موشک به مرکز تجاری در کرمچوک اوکراین Copyright AP/AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جامعه جهانی این حمله را محکوم کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است به‌زودی برای بررسی حملات موشکی اخیر روسیه به مناطق مسکونی اوکراین جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.

آگهی

دولت اوکراین اعلام کرد که شمار تلفات اصابت موشک روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک به دست‌کم ۱۶ کشته و ۵۹ زخمی رسیده است. متحدان اوکراین این حمله را محکوم و گروه ۷ آن را مصداق جنایت جنگی توصیف کرد.

بنا بر گزارش مقام‌های محلی، روز دوشنبه یک موشک شلیک شده از سوی ارتش روسیه، به این مرکز خرید شلوغ در این شهر واقع در مرکز اوکراین اصابت کرده و باعث انفجار و آتش سوزی گسترده شده است.

دمیتری لونین، فرماندار محلی در استان پولتاوا با انتشار این خبر در حساب تلگرام خود نوشت: «اشغالگران روس به سوی یک مرکز خرید با حضور بیش از هزار غیرنظامی موشک شلیک کردند و باعث مرگ و جراحت چندین نفر شدند. مرکز خرید در آتش می‌سوزد و آتش‌نشان برای اطفای حریق تلاش می‌کنند.» آقای لونین در همین پیام هشدار داده است که «شمار قربانیان غیر قابل تصور است.» 

شلیک از منطقه کورسک روسیه

بنا بر گزارش‌ نیروی هوایی اوکراین، این مرکز خرید هدف موشک‌های ضدکشتی Kh-22 قرار گرفته که از بمب افکن‌های دوربرد Tu-22 مستقر در منطقه کورسک روسیه شلیک شده‌اند.

گفته می‌شود موشک در حالی به سمت این منطقه شلیک شده که شهر کرمنچوک از مناطق جنگی دور است و هیچ ارتباطی نیز با فعالیت‌های نظامی اوکراین ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی در فیسبوک اعلام کرد: «این مرکز خرید در آتش است و امدادگران در حال مبارزه با آتش هستند.»

او در پیام دیگری در تلگرام، با اشاره به اینکه «این مکان هیچ ارزش نظامی یا استراتژیک نداشت» نوشت: «روسیه از سر ناتوانی به شکار شهروندان عادی ادامه می‌دهد. ما نمی‌توانیم از مسکو انتظار رفتار شایسته و انسانی داشته باشیم.»

کرمنچوک یک شهر صنعتی است که بزرگترین پالایشگاه نفت اوکراین را در خود جای داده؛ اما گزارش خبرنگاران بین‌المللی حاکی از آن است که این پالایشگاه در فاصله کاملا دوری از این مرکز تجاری قرار دارد.

دمیتری لونین، فرماندار محلی در استان پولتاوا این حادثه را یک «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» و یک «عمل تروریستی پنهان و بدبینانه» علیه مردم غیرنظامی خواند و آن را محکوم کرد.

واکنش‌ها به حملۀ کرمنچوک

  • آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «جهان از حمله موشکی امروز روسیه که به یک مرکز خرید شلوغ در اوکراین اصابت کرد و آخرین مورد از یک رشته جنایات بود، وحشت زده است. ما به حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه خواهیم داد و روسیه و کسانی که مسئول این جنایات هستند را پاسخگو خواهیم کرد.»

  • استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را «کاملاً تاسف بار» خواند و گفت: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که طرفین بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، موظف به حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی هستند.»

  • بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا این حمله را نشان دهندۀ «ظلم و بربریت» پوتین دانست.

  • شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌زودی برای بررسی دور اخیر حملات موشکی روسیه به شهرها و مناطق مسکونی اوکراین، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

  • امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواستار پیگرد کیفری مسئولان این حمله شد.

  • رهبران گروه ۷ کشور صنعتی که در آلمان حضور دارند این حمله را مصداق جنایت جنگی توصیف کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبردهای شرق اوکراین؛ سورودونتسک به طور کامل به اشغال ارتش روسیه درآمد

شلیک موشک از بلاروس به شمال اوکراین؛ کی‌یف: مسکو می‌خواهد پای مینسک را به جنگ باز کند

سازمان ملل:شمار قربانیان حملات روسیه از ۱۰ هزار نفر گذشت؛ مسکو: اوکراینی‌ها را در دنیپرو ناکام کردیم