روسیه در واکنش به نامزدی اوکراین برای اتحادیه اروپا: «هیچ خطری ندارد»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه Copyright ای پی
Copyright ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسکو در عین حال ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را راهی برای اروپا و آمریکا برای پیش‌بردن یک جنگ نیابتی علیه روسیه قلمداد می‌کند.

آگهی

مسکو روز جمعه تصمیم بیست و هفت کشور اروپایی برای اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی جهت پیوستن به اتحادیه را «مسئله داخلی اروپا» توصیف کرد.

کرملین همزمان با طرح چنین واکنشی که از تمایل کرملین برای نشان دادن حساسیت پایین موضوع حکایت دارد، همزمان کشورهای غربی را به تلاش برای جنگ و رویارویی با روسیه متهم کرد.

سران کشورهای عضو اتحادیه در حالی پنجشنبه شب به توصیه کمیسیون اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین رای موافق دادند که نزدیک به چهار ماه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به همسایه غربی می‌گذرد و مسکو به ویژه از بیم نزدیکی بیشتر کی‌یف به غرب دست به این اقدام نظامی پُرمخاطره زده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در نشست خبری با مطبوعات و رسانه‌ها اینچنین از جانب دولت روسیه به تایید نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا واکنش نشان داد: «این یک امر داخلی اروپاست.»

سخنگوی کرملین در عین حال خاطرنشان کرد که از دید مسکو مهم است که «این فرآیندها مشکلات بیشتری برای روسیه ایجاد نکند.»

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که الحاق اوکراین و مولداوی «هیچ خطری» برای روسیه ندارد.

وی همچنین ضمن اشاره به این نکته که اتحادیه اروپا یک پیمان یا اتحاد صرفا نظامی نیست یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز مخالفتی با این فرایند ندارد.

آقای لاوروف سپس بار دیگر با روی آوردن به استفاده از لحن تهاجمی، اتحادیه اروپا و ناتو را به تلاش برای جنگ و رویارویی با روسیه متهم کرد و گفت این همان کاری که است «نازی‌ها در زمان خود انجام داده بودند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در جریان سفر به آذربایجان گفت: «هیتلر زیر پرچم خود بخش بزرگی از اروپا را برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی گرد هم آورده بود.»

وی افزود: «امروز، اتحادیه اروپا و ناتو چنین ائتلافی را برای مقابله و تا حد زیادی جنگ علیه روسیه گرد هم می‌آورند.»

مسکو ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را راهی برای اروپا و آمریکا برای پیش‌بردن یک جنگ نیابتی علیه روسیه قلمداد می‌کند.

رهبران بیست و هفت کشور اروپایی روز پنجشنبه در نخستین روز از نشست سران اتحادیه با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کردند. این تصمیم آغاز یک روند طولانی و پیچیده به سمت الحاق است.

گرجستان از دیگر کشورهای این منطقه است که نسبت به پیوستن به اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده اما برای دریافت وضعیت نامزدی باید دست به اصلاحاتی بزند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موشک‌باران کی‌یف همزمان با آغاز نشست سران گروه۷؛ احتمال دیدار وزیر دفاع روسیه با سربازان در جبهه

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب