درخواست بایدن از کنگره برای تغییر قوانین حمل اسلحه: «چند قتل عام دیگر لازم است؟»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن به داده‌های مرکز کنترل بیماری ایالات متحده اشاره کرد که نشان می‌داد اسلحه (حتی بیشتر از تصادف با خودرو) قاتل شماره یک کودکان در آمریکا بوده است.

آگهی

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده پنج‌شنبه شب در جریان یک سخنرانی پرشور تلویزیونی، از قانونگذاران کنگره آمریکا خواست تا محدودیت‌های فروش سلاح‌های تهاجمی را تشدید کنند.

او با اشاره به قتل عام‌هفته گذشته و ضرورت تصویب قوانین سختگیرانه گفت که این تیراندازی‌ها مدارس، فروشگاهها و دیگر مکان‌هایی که محل رفت و آمد روزانۀ مردم عادی هستند را به «مزارع کشتار» تبدیل کرده است.

جوبایدن از کنگره خواست تا به حمایت‌های «ظالمانه» از تولیدکنندگان اسلحه پایان دهد و اعلام کرد: «من مدتهاست که این مبارزه را آغاز کرده‌ام و می‌دانم که این کار چقدر سخت است. اما هرگز تسلیم نمی‌شوم و معتقدم که این بار حتی اگر کنگره شکست بخورد، دیگر اکثریت مردم آمریکا کوتاه نخواهند آمد.»

بایدن خطاب به شهروندان آمریکا نیز گفت که چنانچه قانونگذاران در این راه اقدامی نکنند، رای دهندگان باید از «خشم» خود استفاده کنند تا این چالش جدی را به یک موضوع اصلی در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر تبدیل کنند.

او که نطق تلویزیونی خود را از کاخ سفید ایراد می‌کرد، ضمن تاکید بر ضرورت بازگرداندن ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح‌های تهاجمی و اسلحه‌های با ظرفیت خشاب بالا اعلام کرد که حتی اگر کنگره نمی‌تواند همه پیشنهادات او را در این زمینه قبول کند، دست‌کم باید محدودیت‌هایی برای فروش سلاح به افراد دارای مشکلات سلامت روان قائل شود یا حداقل سن مجاز برای خرید سلاح‌های تهاجمی را از ۱۸ به ۲۱ سال افزایش دهد.

جو بایدن با اشاره به داده‌های مرکز کنترل بیماری ایالات متحده که نشان می‌داد اسلحه (حتی بیشتر از تصادف با خودرو) قاتل شماره یک کودکان در آمریکا بوده، گفت: «در دو دهه گذشته، تعداد کودکان در سن مدرسه‌ای که در اثر شلیک اسلحه کشته شدند، بیشتر از شمار افسران پلیس یا نیروهای ارتشی بوده که حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند... چند قتل عام دیگر باید داشته باشیم؟ به من نگویید که افزایش سن تفاوتی ایجاد نمی‌کند. این بار باید وقت بگذاریم و کاری بکنیم.»

او همچنین گفت که از استدلال‌های طرفداران حق حمل اسلحه نیز آگاه است و مخالفتی با «صاحبان مسئولیت‌پذیر اسلحه» ندارد. بایدن گفت: «من به دنبال سلب حقوق کسی نیستم، بلکه دربارۀ حمایت از کودکان و حمایت از خانواده‌ها سخن می‌گویم.»

در هفته گذشته در پی وقوع دو تیراندازی در ایالت‌های تگزاس و اوکلاهما، در مجموع ۲۵ نفر کشته شدند که ۱۹ نفر از قربانیان، دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی بودند.

پیش از آن در ۱۴ مه در شهر بوفالو واقع در ایالت نیویورک نیز یک جوان ۱۸ ساله سفیدپوست به سمت حاضران در یک فروشگاه که عمدتا سیاهپوست بودند تیراندازی کرد و ۱۰ نفر را کشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنگره آمریکا مهم‌ترین لایحۀ اصلاح قوانین حمل اسلحه در دهه‌های اخیر را تصویب کرد

هر آنچه از سالوادور راموس می‌دانیم؛ عامل تیراندازی تگزاس دقایقی پیش از حمله هشدار داده بود

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند