گاه شمار حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین از آغاز جنگ تا امروز

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در حال تشویق ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین.
اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در حال تشویق ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین. Copyright AP Photo
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مروری بر نحوه حمایت اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا از اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه تا امروز. در این متن به بررسی حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین از آغاز بحران تا امروز میپردازیم. این گاه شمار به صورت معکوس و از آخرین رویداد به اولین رویداد به بررسی موضوع پرداخته است.

آگهی

اتحادیه اروپا، در کنار ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین همپیمانان اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه است. اگرچه رهبران این سازمان بین‌المللی تاکید می‌کنند که پذیرش درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه طولانی خواهد بود، اما ۲۶ کشور عضو شک و تردیدی برای کمک نظامی و مالی برای مقاومت در برابر روسیه و همچنین بازسازی ویرانی‌های جنگ ندارند. 

در این مطلب، گاهشمار حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین در سه ماه جنگ را می‌بینید. 

۲۳ مه ۲۰۲۲

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار عدم وابستگی در بخش انرژی و فشار بیشتر بر روسیه شدند.

نمایندگان پارلمان اروپا به اتفاق آرا تهاجم وحشیانه روسیه را محکوم کرده، خواستار صیانت از اقتصاد اروپا و افزایش تحریم‌ها بر علیه روسیه شدند

۱۹ مه ۲۰۲۲

نمایندگان پارلمان اروپا خواهان تشکیل یک تریبونال بین المللی برای رسیدگی به جنایات ارتکابی سیاست مداران و نظامیان روس علیه اوکراین شدند. دادگاهی برای پرکردن خلا دادرسی به جرم تجاوز در دیوان بین‌المللی کیفری.

پارلمان اروپا از این اتحادیه می خواهد که از تشکیل یک تریبونال بین المللی ویژه برای بررسی و مجازات جنایاتی که روسیه در اوکراین مرتکب شده حمایت نماید. تریبونالی برای محاکمه رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی روسیه و متحدان این کشور. جنایاتی که بنا بر موازین موجود دادگاه کیفری بین‌المللی امکان رسیدگی به آنها ر ندارد.

پارلمان اروپا از افزایش اختیارات آژانس تحقیقات جنایات جنگی این اتحادیه حمایت کرد

نمایندگان پارلمان اروپا به بررسی و تصویب قوانین جدیدی که به آژانس عدالت اروپا اجازه می دهد مدارک مربوط به جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت را ذخیره و تجزیه و تحلیل کند اقدام نمودند.

**توافق اتحادیه اروپا برای ذخیره مجدد ذخایر گاز قبل از زمستان
**

مذاکره کنندگان پارلمان و شورای اروپا در رابطه با میزان حداقل 80% به عنوان سطح اجباری ذخیره گاز تا 1 نوامبر 2022 در راستای سیاست‌های تقویت ذخایر انرژی برای مقابله بهتر و عدم وابستگی به روسیه به توافق رسیدند.

نمایندگان پارلمان اروپا: تمامی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه باید در مورد بلاروس نیز اعمال شوند

پارلمان از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ششمین بسته تحریمی علیه روسیه و بلاروس استقبال کرد و از نمایندگان کشورهای عضو می خواهد که اجرای جامع و سریع این تحریمها را تضمین کنند. نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که تمام تحریم‌های آینده اتحادیه اروپا علیه روسیه باید به همان شدت برعلیه بلاروس نیز به دلیل حمایتش از جنگ و تجاوز به اوکراین اعمال شود.

نمایندگان پارلمان اروپا خواهان تعلیق تعرفه واردات بر تمام واردات از اوکراین شدند.

پارلمان از تعلیق یک ساله تعرفه واردات اتحادیه اروپا بر تمام صادرات اوکراین به این اتحادیه در راستای حمایت از اقتصاد این کشورشد. هدف از اقدامات اتخاذ شده رفع موانع تجارت است.

اتحادیه اروپا باید حمایت خود از شهروندان و مشاغل اوکراین را تقویت گسترش دهد

نمایندگان پارلمان اروپا خواهان مصادره دارایی‌های الیگارش‌های روس و استفاده از آن، همچنین منابع جدید و بودجه تصویبی اتحادیه اروپا و استفاده کامل از منابع موجود در راستای مقابله با پیامدهای جنگ در اوکراین شدند.

۵ مه ۲۰۲۲

**بررسی سازمان آماری یوروبارومتر:مردم اروپا پاسخ محکم اتحادیه اروپا به روسیه و حمایت از اوکراین را تایید کردند.
**

طبق آمار جمع آوری شده از سوی یوروبارومتر در تمام کشورهای اتحادیه اروپا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا از پاسخ این اتحادیه به حمله روسیه به اوکراین حمایت گسترده ای کردند.

آگهی

**نمایندگان پارلمان اروپا از روسیه خواستند هواپیماها را بازگرداند
**

نمایندگان پارلمان اروپا از روسیه خواستند تا هواپیماهای اجاره‌ای را که با نقض آشکار قوانین بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، در فهرست هواپیماهای روسیه ثبت کرده، بازگرداند. این نمایندگان از اتحادیه اروپا خواستند تا تحریم‌های روسیه را تشدید کند.

**جنگ در اوکراین: محافظت از زنان پناهنده در برابر خشونت و استثمار جنسی
**

در راستای محافظت از زنانی که از جنگ گریخته‌اند، نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و همه کشورهای میزبان و ترانزیت می خواهند تا از دسترسی به خدمات حمایتی، سلامت جنسی و باروری و همچنین مراقبت‌های زایمان اطمینان حاصل شود.

چهار مه ۲۰۲۲

**تحریم نفتی - بسته ششم تحریم روی میز است
**

آگهی

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون درلاین، پیشنهادی را برای تصویب بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه اعلام کرد که شامل ممنوعیت کامل واردات هرگونه نفت و مشتقات نفتی از روسیه میشود.

سه مه ۲۰۲۲

دراگی نخست وزیر ایتالیا خواستار عضویت سریعتر اوکراین در اتحادیه اروپا شد

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا خواستار پذیرش سریعتر اوکراین در اتحادیه اروپا شد: "ما خواهان عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا هستیم و این مهم باید در سریعترین زمان ممکن صورت بپذیرد."

هشت آوریل ۲۰۲۲

**بسته پنجم تحریم ها: تحریم زغال سنگ و محدودیت حمل و نقل روسیه
**

اتحادیه اروپا با توجه به ادامه جنگ و تجاوز روسیه به اوکراین و گزارش‌های حاکی از جنایات جنگی توسط نیروهای مسلح روسیه در تعدادی از شهرهای اوکراین ، بسته پنجم تحریم‌ها را علیه روسیه را تصویب کرد.

آگهی

درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در حال بررسی است

اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را به رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی تحویل داد.

**اقدامات اپراتورهای مخابراتی برای کمک به پناهندگان و حفظ و تسهیل ارتباط
**

اپراتورهای مخابراتی مستقر در اتحادیه اروپا و اوکراین توافقنامه مشترکی را در مورد تلاش و هماهنگی در راستای ارائه رومینگ و امکان تماس مقرون به صرفه یا رایگان و همچنین تماس‌های بین المللی بین اتحادیه اروپا و اوکراین امضا کردند. کمیسیون و پارلمان اروپا برای تسهیل در اجرای این توافقنامه اقدام می کنند.

هفتم آوریل ۲۰۲۲

**نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم کامل واردات سوخت از روسیه شدند
**

آگهی

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تحریم‌های بیشتراز جمله «تحریم کامل و فوری واردات نفت، زغال سنگ، سوخت هسته‌ای و گاز روسیه» شدند.

**نمایندگان پارلمان اروپا بودجه‌ای ۳/۴ میلیارد یورویی را به پناهندگان اوکراینی اختصاص دادند
**

نمایندگان پارلمان اروپا با اتخاذ تدابیر حمایتی فوری موافقت کردند ۳/۴ میلیارد یورو از بودجه " واکنش اروپا" به پناهندگان اوکراینی اختصاص داده شود و در دسترس دولت‌های اتحادیه اروپا قرارگیرد. این بودجه به زیرساخت‌ها، مسکن، تجهیزات، اشتغال، آموزش، نیازهای اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت از کودکان و پناهندگان اوکراینی اختصاص قرار خواهد گرفت.

**نمایندگان اروپا خواهان حمایت همه جانبه اتحادیه اروپا از کودکان جنگ اوکراین شدند
**

نماینگان پارلمان اروپا خواهان تسهیل خروج کودکان از جنگ اوکراین و مهاجرت به کشورهای امن شدند. این نمایندگان همچنین خواهان کمک به جنگ‌زدگان و آوارگان جنگی در مناطق تحت محاصره و مناطق جنگی شدند.

آگهی

ششم آوریل ۲۰۲۲

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار حمایت بیشتر از اوکراین و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه ابراز همبستگی و کمک بیشتر به اوکراین متحد می شوند. آنها خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، حمایت بیشتر از اوکراین و کاهش وابستگی انرژی اتحادیه اروپا شدند.

چهارم آوریل ۲۰۲۲

**یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان جنگ در اوکراین
**

نمایندگان پارلمان اروپا را در یک دقیقه سکوت به قربانیان بوچا، ایرپین و همه قربانیان جنگ، ترور و خشونت در اوکراین ادای احترام کردند.  روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز در گزارشی به نمایندگان جزئیات سفر خود به اوکراین را ارئه کرد و خواستار حمایت لجستیکی، بشردوستانه و نظامی بیشتر برای اوکراین شد.

اول آوریل ۲۰۲۲

**سفر رئیس پارلمان اروپا به کی‌یف
**

آگهی

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، برای ابراز حمایت اتحادیه اروپا از مردم اوکراین و محکوم کردن حمله غیرموجه روسیه، از کی‌یف بازدید کرد. او با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و همچنین دیگر مقامات اوکراینی دیدار کرد.

بیست‌وچهارم مارس ۲۰۲۲

**اقدامات بیشتری از سوی اتحادیه اروپا برای تامین امنیت غذایی لازم است
**

پارلمان اروپا خواستار کمک های غذایی فوری و قابل توجه به اوکراین شد. نمایندگان پارلمان همچنین از کمیسیون اروپا خواست برای استقلال هرچه بیشتر تولید مواد غذایی تلاش کند.

**جنگ در اوکراین: ارائه بودجه اضطراری برای پناهندگان اوکراینی توسط پارلمان اروپا
**

پارلمان طرح‌هایی را برای ارائه کمک‌های مالی منطقه‌ای و پناهندگی اتحادیه اروپا به کشورهای اتحادیه اروپا که به افرادی که از تهاجم روسیه به اوکراین به این کشورها پناه آورده اند، تأیید کرد.

آگهی

دهم مارس ۲۰۲۲

پارلمان اروپا با همکاری پارلمان اوکراین وب سایت «در کنار اوکراین» راه اندازی کرد

پارلمان اروپا با همکاری پارلمان اوکراین، وبسایت «در کنار اوکراین» را راه‌اندازی کرد که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا چگونه از اوکراین حمایت می‌کند. این وب سایت که توسط پارلمان راه اندازی شده است، آخرین اخبار، ویدیوها و پادکست‌ها، قوانین و قطعنامه‌های مربوطه را (به زبان انگلیسی و اوکراینی) ارائه می دهد.

نهم مارس ۲۰۲۲

**اقدامات جدید بلاروس و روسیه را هدف قرارداد
**

در پاسخ به دخالت بلاروس در تجاوز نظامی غیرموجه و بی دلیل روسیه به اوکراین، شورای اروپا اقدامات بیشتری را برای هدف قرار دادن ساختارمالی بلاروس اتخاذ کرد.

اول مارس ۲۰۲۲

اروپا در کنار اوکراین می ایستد: پارلمان خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه است

آگهی

نمایندگان پارلمان اروپا به شدت تهاجم غیرقانونی روسیه را محکوم کرده و خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه هستند.

۲۸ فوریه ۲۰۲۲

**بسته سوم تحریم هواپیماها و معاملات با بانک مرکزی روسیه
**

اتحادیه اروپا بسته سوم اقدامات را در پاسخ به تهاجم نظامی غیرقابل توجیه فدراسیون روسیه علیه اوکراین تصویب کرد. کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند اجازه فرود، برخاستن یا پرواز بر فراز قلمروهای خود را به هواپیماهای روسی ندهند و تراکنش با بانک مرکزی روسیه را ممنوع کنند.

۲۵ فوریه ۲۰۲۲

**بسته دوم تحریم‌های روسیه از جمله علیه رئیس جمهور این کشور ولادمیر پوتین
**

اتحادیه اروپا تصمیم گرفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را تحریم کند. شورای اروپا همچنین با ارائه یک بسته تحریمی دیگر بر علیه بلاروس موافقت کرد.

آگهی

۲۴ فوریه ۲۰۲۲

**رهبران پارلمان اروپا همبستگی و حمایت کامل خود را از اوکراین ابراز کردند
**

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و رهبران گروه‌های سیاسی این حمله را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کرده و همبستگی و حمایت کامل خود را از اوکراین و مردم آن ابرازکردند.

۲۳ فوریه ۲۰۲۲

**بسته اول تحریم‌ها علیه روسیه
**

اتحادیه اروپا در واکنش به به رسمیت شناختن مناطق تحت کنترل جدایی طلبان شرق اوکراین در استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین و اعزام نیرو به منطقه از سوی روسیه این کشور را تحریم کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میلیون ها دلار کمک اتحادیه اروپا به مولداوی

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد

کشاورزان معترض در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با پلیس درگیر شدند