«حادثه» در پارچین؛ وزارت دفاع ایران کشته شدن دست‌کم ۱ نفر را تایید کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Copyright photo
Copyright photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گمان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در این مرکز آزمایش‌های ماشه‌های انفجاری را انجام داده است که می‌توان از آن در سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده کرد.

آگهی

وقوع یک «حادثۀ» غیرقابل توضیح در یک پایگاه بزرگ نظامی و توسعه تسلیحاتی ایران واقع در شرق تهران، باعث کشته شدن یکی از مهندسان آن و زخمی شدن یک کارمند دیگر شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت دفاع، این «حادثه» عصر روز چهارشنبه ۴ خرداد روی داده و محل وقوع آن نیز یکی از واحدهای تحقیقاتی این وزارتخانه در منطقۀ پارچین بوده است.

علت وقوع این حادثه و جزئیات آن اعلام نشده و در اطلاعیه این وزارتخانه تنها فردی به نام «مهندس احسان قدبیگی» به عنوان «شهید» این حادثه اعلام شده است.

این درحالیست که روز یکشنبه هم یکی از نیروهای سپاه پاسداران در یکی از خیابان های تهران ترور شد. ایران تلویحا انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت و از زبان رئیس جمهورش، وعده انتقام داد.

اطلاعیه وزارتخانه اعلام می‌دارد که تحقیقات برای شناسایی علت وقوع این حادثه در جریان است.

پارچین، یک پایگاه نظامی و از جمله مراکزی است که پیش از این از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان محلی با فعالیت‌های مشکوک معرفی شده بود.

این گمان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در این مرکز آزمایش‌های ماشه‌های انفجاری را انجام داده است که می‌توان از آن در سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده کرد.

ایران مدعی است که هیچ فعالیتی در موضوع تولید تسلیحات اتمی ندارد؛ با این وجود آژانس با اتکا به تحقیقاتش می‌گوید که این کشور همچنان بر بعد نظامی فعالیت‌های هسته‌ایش متمرکز است.

نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بویژه از آن رو افزایش یافته که این کشور پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع دوباره تحریم‌ها علیه تهران، اقدام به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد کرده است.

اگرچه ایالات متحده به همراه دیگر اعضای برجام، دور جدیدی از مذاکرات با ایران را با هدف رسیدن به توافقی مطمئن‌تر از توافق سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز کرده بودند، اما یک روز پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و عضو تیم مذاکره کننده این کشور در گفتگوهای هسته‌ای وین، مقابل قانونگذاران سنای آمریکا اعلام کرد که چشم انداز رسیدن به یک توافق با ایران «در بهترین حالت نیز بسیار ضعیف است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رابرت مالی: احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران «بسیار ضعیف» است

واشنگتن: تهران باید بین شروط غیرهسته‌ای و توافق احیای برجام دست به انتخاب بزند

انفجار مخزن گاز در شرق تهران؛ پارچین بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفت