قانون حمایت از حق سقط جنین در سنای آمریکا رای نیاورد

مجلس سنای آمریکا
مجلس سنای آمریکا Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سنای ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) به تصویب قانونی در حمایت از دسترسی به سقط جنین در این کشور رای منفی داد.

آگهی

سنای ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) به تصویب قانونی در حمایت از دسترسی به سقط جنین در این کشور رای منفی داد.

این طرح پیشتر در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود، با این حال دموکرات‌ها نتوانستند ۶۰ رای از ۱۰۰ رای لازم را در مجلس سنا برای تصویب نهایی آن کسب کنند.

هرچند طرح روز گذشته نمادین و غیرالزام‌آور بود، با این حال نتیجه آن شکستی برای کارزار حامیان حق سقط جنین به شمار می‌رود. چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، پیش از آغاز رای‌گیری در این خصوص گفت: «برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته یک اکثریت محافظه‌کار و یک اکثریت افراطی در دادگاه عالی در آستانه صدور حکمی است که حق کنترل زنان بر بدنشان را نفی می‌کند».

در آن سو جمهوری‌خواهان در سنا به صورت دسته‌جمعی با این طرح مخالفت کردند. میچ‌ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، دموکرات‌ها را متهم کرد که می‌خواهند سقط جنین را «دلبخواهی» کنند. در جریان جلسه تصمیم‌گیری برای سرنوشت این طرح، جو منشن نماینده دموکرات همراه با مخالفان جمهوری‌خواه علیه این طرح رای داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با صدور بیانیه‌ای از نتیجه رای‌گیری در سنا انتقاد کرد و گفت: «جمهوری‌خواهان کنگره، که هیچ کدامشان به این طرح رای ندادند، با حق زنان آمریکایی در گرفتن شخصی‌ترین تصمیم‌ها در مورد بدن، خانواده و زندگی خودشان مخالفت کردند.»

رای‌گیری برای این طرح در پی درز پیش‌نویس تصمیم دیوان عالی قضایی آمریکا در این خصوص در ۲ مه انجام شد. طبق این پیش‌نویس، بالاترین مرجع قضایی ایالات متحده در حال آماده شدن برای لغو دسترسی به سقط جنین است.

نشریه پولیتیکو پیشتر در دوشنبه هفته گذشته در یک گزارش اختصاصی اعلام کرده بود دیوان عالی ایالات متحده آمریکا با اکثریت قضات محافظه‌کار آماده است تا رای وحدت رویه سال ۱۹۷۳ ناظر به بنیادین دانستن حق سقط جنین را نقض کند. اگر دیوان عالی این حکم را برگرداند، حق سقط جنین به صورت سراسری در ایالات متحده لغو می‌شود و هر ایالت آزاد خواهد بود که آن را ممنوع یا مجاز کند.

۲۰ ایالت محافظه‌کار پیشتر وعده داده بودند که در صورت این تصمیم، سقط جنین را غیرقانونی اعلام کنند.

در جریان این جلسه ۳۰ تن از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، جایی که این طرح در سپتامبر سال گذشته به تصویب رسیده بود، به سنا آمده بودند و با فریادهای «بدن من، انتخاب من» حمایت مجدد خود را از این طرح ابراز می‌کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان افشای پیش‌نویس رای دیوان عالی، همه‌روزه گروه‌هایی در مقابل ساختمان این بالاترین مرجع قضایی آمریکا گردهم می‌آیند تا به تصمیم گرفته شده اعتراض کنند. در همین حال چندین سازمان بزرگ مدنی که در زمینه حمایت از حق سقط جنین فعال هستند از شهروندان آمریکایی خواسته‌اند تا در حمایت از حق دسترسی به سقط جنین در ۱۴ مه در سراسر ایالات متحده راهپیمایی کنند. 

چهار راهپیمایی بزرگ در واشنگتن، نیویورک، شیکاگو و لس آنجلس در این روز برگزار می‌شود و صدها راهپیمایی دیگر نیز در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

جو بایدن نیز قول داده است که شخصاً در این مراسم شرکت کند و از آمریکایی‌ها خواسته است که در انتخابات میان‌دوره‌ای قانونگذاری در ۸ نوامبر به نامزدهایی رای دهند که « موافق حق سقط جنین» هستند.

دموکرات‌ها، که عمدتا با حق سقط جنین موافق هستند، قصد دارند با افزایش کرسی‌ها اکثریت سنا را به دست بگیرند. با این حال این خطر برای آنان وجود دارد که اکثریت کنونی را، که در مجلس نمایندگان از آن برخوردار هستند، از دست بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی سناتور دموکرات در ایالت جورجیا؛ نامزد مورد حمایت ترامپ شکست را پذیرفت

سازمان جهانی بهداشت: تا جایی که ممکن است امکان سقط جنین قانونی را در اختیار زنان بگذارید

تعطیلی دولت آمریکا در پی تصویب بودجه موقت در مجلس نمایندگان یک گام به تعویق افتاد