رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند
رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند Copyright Markku Ulander/Lehtikuva
نگارش از مریم عباسی‌زادهEuronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران فنلاند می‌گویند با توجه به تحولات اوکراین خواستار پیوستن سریع و بلادرنگ کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند.

آگهی

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند روز پنجشنبه ۱۲ مه خواستار عضویت «بدون معطلی» این کشور در پیمان دفاعی ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری جمهوری این کشور شمال اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرده هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یکشنبه اعلام خواهد کرد.

رهبران فنلاند می‌گویند با توجه به تحولات اوکراین خواستار پیوستن سریع و بلادرنگ کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند و برای این کار نیازمند چراغ سبز نمایندگان پارلمان هستند که باید طی روزهای آینده تصمیم خود را اتخاذ کنند. 

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مسکو پیش‌تر نسبت به عواقب عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو به این دو کشور حوزه اسکاندیناوی هشدار داده بود. فنلاند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در عین حال روسیه را بزرگترین تهدید برای نظم جهانی دانسته است. او همچنین نسبت به روابط «نگران‌کننده» مسکو و پکن هم هشدار داده است.

این درحالیست که  بریتانیا و سوئد هم روز پیش یک قرارداد همکاری امنیتی امضا کردند که بر اساس آن لندن متعهد شد که در صورت حمله نظامی به سوئد، از این کشور دفاع کند.

فنلاند همانند سوئد پیشینه‌ای طولانی در اتخاذ سیاست بی‌طرفی سیاسی دارد و طبق نظرسنجی‌های سال‌های اخیر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد شهروندان این کشور با پیوستن به ناتو موافق بودند اما پس از حمله ۲۴ فوریه روسیه به خاک اوکراین، میزان موافقان پیوستن فنلاند به ناتو تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

فنلاند که در اوایل قرن ۱۹ میلادی از سوی سوئد به روسیه تزاری واگذار شده بود بعد از انقلاب بولشویکی در سال ۱۹۱۷ اعلام استقلال کرد. این کشور در جریان جنگ جهانی دوم از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق اشغال شد و بعد از جنگ و در سال ۱۹۴۸ زیر فشار مسکو، پذیرفت تا از هر گونه همکاری نظامی با کشورهای غربی اجتناب کند و تحت سایه همسایه ابرقدرت خود به‌شکلی از بی‌طرفی پایبند شد. هر چند فنلاند هیچگاه رسما به یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل نشد اما سیاست‌هایش بشدت از سوی کرملین رصد می‌شد. بعد از فروپاشی شوروی، فنلاند در سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا در آمد و شریک صلح ناتو شد اما از نظر نظامی به‌طور رسمی اتحادی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نداشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست احزاب مخالف دولت برای عضویت سوئد در ناتو

ذخیره انرژی باد و خورشید در بزرگترین باتری شنی جهان

صدها مهاجر با دوچرخه‌های «نو» به مرز فنلاند در شرق اتحادیه اروپا رسیدند؛ روسیه به لهستان هشدار داد