ماجرای کمک‌های نقدی جدید ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی و کوپن الکترونیکی چیست؟

پول رسمی ایران
پول رسمی ایران Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یارانه نقدی تاکنون به ازای هر نفر ۴۵ هزار تومان بوده است. ابراهیم رئیسی کمک‌های نقدی فعلی را «کمک حمایتی معیشتی» توصیف کرد که طی دو تا سه ماه آینده ارائه می‌شود تا کالابرگ (کوپن) الکترونیکی آماده شود.

آگهی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران گفت که کمک هزینه‌ها به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان طبق سه دهک اول پیش از اجرای کالابرگ (کوپن) الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که روز دوشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) انجام شد اعلام کرد که پس از حذف ارز ترجیحی، به ۹ دهک جامعه یارانه جدید پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد که برای مدت یک تا سه ماه، سه دهک اول جامعه هر نفر حدود ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و این رقم برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است.

یارانه نقدی تاکنون به ازای هر نفر ۴۵ هزار تومان بوده است. ابراهیم رئیسی کمک‌های نقدی فعلی را «کمک حمایتی معیشتی» توصیف کرد که طی دو تا سه ماه آینده ارائه می‌شود تا کالابرگ (کوپن) الکترونیکی آماده شود.

وی افزود: «یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و در مرحله بعد آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مساله ایی ایجاد شود، به طور حتم مسئولان مربوطه یا خودم آن را با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.»

کمک معیشتی واریز شد اما قابل برداشت نیست

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که روند واریز کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شروع شده است.

طبق این گزارش مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی ایران گفت: «برای تمام ۹ دهک جامعه، امشب از طریق شبکه بانکی این کمک معیشتی واریز می‌شود.»

با این حال تجارت نیوز نوشت که پس از ارسال پیامک واریز یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار،‌ پیامک دومی ارسال شد که تاکید کرده «بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، امکان برداشت این واریزی تا زمان اعلام این بانک وجود ندارد. بر این اساس می‌توان گفت مبلغ یارانه نقدی علی‌رغم واریز به حساب مشمولان، هنوز قابل برداشت نیست و مشخص نیست که چه زمان این یارانه قابل برداشت است.

رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت: «در گذشته ارز به وارد کننده داده می‌شد که مشکل آفرین بود. الان به مصرف کننده پرداخت می‌شود. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر. که مردم خودشان تصمیم بگیرند. در قبل به حلقه اول داده می‌شد الان به حلقه آخر که مردم خودشان تصمیم بگیرند.»

طبق آمار رسمی دهک نخست درآمدی ایران شامل ۵۰۸ هزار خانواد می‌شود که دو میلیون نفر هستند.

مبنای دهک بندی افراد درآمد ماهانه آن‌ها است. طبق این درآمد افراد به ۱۰ دهک درآمدی تقسیم می‌شوند. اگر درآمد خانوار زیر یک میلیون تومان باشد خانوار جزو دهک نخست جامعه و فقیرترین آن‌ها محسوب می‌شود. درآمد ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومانی هر خانواده آن را جزو دهک دوم قرار می‌دهد. دهک سوم شامل خانواده‌ها با درآمد سه میلیونی است. درآمد خانوار در دهک چهارم ماهانه سه میلیون تومان است و درآمد سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خانواده را در دهک پنجم قرار می‌دهد که دهک میانی است. 

همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و اینکه برخی مطرح کرده‌اند قیمت نان، دارو و بنزین افزایش می‌یابد به هیچ وجه درست نیست و قیمت این اقلام هرگز افزایش نمی‌یابد.»
ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی از سوی دیگر اعلام کرد: «همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و اینکه برخی مطرح کرده‌اند قیمت نان، دارو و بنزین افزایش می‌یابد به هیچ وجه درست نیست و قیمت این اقلام هرگز افزایش نمی‌یابد.»

وی همچنین گفت که نان سنتی با نرخ فعلی به دست همه مردم خواهد رسید و دارو نیز از طریق بیمه‌ها با همین قیمت امروز عرضه می‌شود و این یارانه به بیمه‌ها هم پرداخت می‌شود و قیمت بنزین هم افزایش نخواهد یافت.

رئیسی درباره پرداخت یارانه نان گفت: «بحث زیرساختی نان در حال آماده شدن است و بر آنیم تا افزایش قیمت از طریق یارانه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود تا قیمت نان افزایش نیابد.»

قیمت آرد از یک هفته گذشته در ایران بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت کوپن به اقتصاد ایران: مفید یا بیهوده؟

معاون وزیر کار ایران: برای ۱۰ میلیون نفر کوپن الکترونیکی صادر می شود

صدای پای کوپن؛ سود قاچاق کالاهای اساسی از ۱۴۸ درصد گذشت