محکومیت جهانی پوشش برقع در افغانستان؛ نروژ از فرمان جدید طالبان انتقاد کرد

دستور طالبان در مورد پوشش زنان در اماکن عمومی
دستور طالبان در مورد پوشش زنان در اماکن عمومی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نروژ با انتقاد از آخرین فرمان طالبان در مورد پوشش زنان، هشدار داد که حاکمان جدید افغانستان این کشور را به سمت «یک فاجعه انسانی، اقتصادی و حقوق بشری» هدایت می‌کنند.

آگهی

نروژ با انتقاد از آخرین فرمان طالبان در مورد پوشش زنان، هشدار داد که حاکمان جدید افغانستان این کشور را به سمت «یک فاجعه انسانی، اقتصادی و حقوق بشری» هدایت می‌کنند.

در دستور جدید طالبان که روز شنبه اعلام شد، همه زنان افغانستان باید در اماکن عمومی سر تا پای خود را بپوشانند و از برقع سنتی استفاده کنند. بر اساس این دستور همچنین اقوام مرد زن‌هایی که حجاب مورد قبول امارت اسلامی افغانستان را رعایت نکنند تهدید به مجازات شده‌اند.

اجبار به پوشش برقع و دیگر محدودیت‌ها برای زنان، یکی از نمادهای حکومت ۵ ساله امارت اسلامی افغانستان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به شمار می‌رفت.

طالبان در اوایل سال جاری میلادی وعده پیشین خود را مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران بالای کلاس ششم نادیده گرفت، تصمیمی که با واکنش بین‌المللی مواجه شد.

برخی تحلیگران سیاسی بر این نظرند که طالبان با صدور چنین دستوراتی تلاش می‌کند تا پایگاه تندروی خود را راضی نگاه دارد.

هنریک تونه، معاون وزیر خارجه نروژ روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که او از فرمان طالبان در مورد پوشاندن صورت زنان در اماکن عمومی و همچنین ایجاد محدودیت برای رانندگی زنان، خشمگین است.

او با غیرقابل قبول دانستن فرمان طالبان در مورد پوشش زنان، گفت که اگرچه طالبان در قدرت است اما آنها هنوز یک «دولت منزوی» در جهان هستند.

معاون وزیر خارجه نروژ در ادامه گفت که طالبان به جای رسیدگی به بحران‌های اقتصادی و همچنین تلاش برای ایجاد یک دولت فراگیر، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نروژ در ماه ژانویه میزبان گفتگوهای ۳ روزه طالبان با دیپلمات‌های غربی و اعضای جامعه مدنی افغانستان در اسلو، پایتختش بود، گفتگوهایی که بر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و حقوق بشر در این کشور تمرکز داشت.

با وجود این تونه گفت که لازم است گفتگوها را دنبال کنیم، «حتی اگر طالبان ارزش‌هایی دور از ارزش‌های ما داشته باشند.» معاون وزیر خارجه نروژ در ادامه گفت: «ما بدون گفت‌وگو، همچنین فرصتی برای تأثیرگذاری بر افراد صاحب قدرت نداریم.»

او از طالبان خواست که یک بار دیگر به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان عمل کنند. تونه گفت که زنان و دختران افغانستان را نمی‌توان از جامعه حذف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد