طرح مجلس سنا آمریکا برای حفظ تحریم‌های بانک مرکزی و سپاه پاسداران

مجلس سنای آمریکا
مجلس سنای آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجلس سنای آمریکا دو طرح را به تصویب رسانده که بر اساس آن از دولت جو بایدن خواسته شده تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج نکند و تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران را نیز حفظ کند.

آگهی

مجلس سنای آمریکا دو طرح جهت حفظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد. 

یکی از این دو طرح با عنوان حفظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران با استقبال سناتورهای آمریکایی مواجه شد و با ۸۶ رای مثبت در مقابل تنها ۱۲ رای منفی به تصویب رسید. این طرح که با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به نتیجه رسید از سوی تد کروز، سناتور تندروی جمهوری‌خواه پیشنهاد شده بود. آقای کروز هدف این طرح را حفظ تحریم‌های ایران که مرتبط با تروریسم است و همچنین جلوگیری از توسعه همکاری‌های میان چین و ایران عنوان کرده است. 

در طرح پیشنهاد تد کروز، ادامه تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دلیل فعالیت‌های تروریستی تهران لازم و ضروری دانسته شده است. تد کروز در سخنرانی خود مدعی شد که دولت بایدن در حال مذاکرات با ایران است تا تحریم‌های مرتبط با تروریسم را که علیه بانک مرکزی ایران و سپاه پاسداران وضع شده لغو شود. این سناتور در ادامه تاکید کرد که کلیه این تحریم‌ها علیه ایران باید همچنان فعال بمانند. 

 یک طرح دیگر به پیشنهاد جیمز لنکفورد، دیگر سناتور آمریکایی که از دولت بایدن می‌خواهد نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف نکند، نیز با ۶۲ رای مثبت به تصویب این مجلس رسید. 

این اقدام مجلس سنا کار برای احیای توافق هسته‌ای را دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد کرد؛ هرچند این مصوبه الزام‌آور نیست اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که مسئله اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اصلی‌ترین گره‌ای است که موجب شده مذاکرات متوقف شود و تصویب چنین طرح‌هایی از سوی مجلس سنا، کار را برای دولت بایدن دشوارتر خواهد کرد. 

در همین زمینه پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع اسرائيلی خبر داده که مشاوران امنیت ملی ایالات متحده و اسرائيل همراه با یکدیگر طرحی را بررسی کرده‌اند که بر اساس آن، در صورت شروع دوباره گفتگوهای ایران و قدرت‌های جهانی، تهران متوجه شود که به احیای برجام نیاز دارد. 

بر اساس این گزارش ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائيل و جیک سالیوان، همتای آمریکایی او، در نشستی که هفته گذشته در کاخ سفید با یکدیگر داشته‌اند به توافق رسیده‌اند که باید برای تهران روشن شود که به احیای برجام نیاز دارد. اکسیوس همچنین ادامه داده که دو مقام آمریکایی و اسرائيلی با یکدیگر هم‌نظرند که اعمال فشار بر ایران باید به گونه‌ای باشد که برنامه هسته‌ای ایران تشدید نشود و مقام‌های جمهوری اسلامی به سمت غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۹۰ درصدی نروند. 

تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در حالی پیش می‌رود که بیش از یک ماه است که مذاکرات در وین متوقف شده و تهران و واشنگتن، طرف مقابل را مسئول اتخاذ تصمیمات سیاسی و حصول توافق می‌دانند. در عین حال و با وجود استمرار اختلافات طرفین و البته توقف گفتگوها، هنوز هیچیک از دو طرف به صورت رسمی شکست مذاکرات را اعلام نمی‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با مجموعه رخدادهایی که در حاشیه مذاکرات احیای برجام رخ داده، حالا شرایط برای زنده کردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دشوارتر و پیچیده‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه «۱۵ میلیون دلاری» آمریکا برای دریافت اطلاعات درباره شبکه مالی سپاه پاسداران

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد