«سیسمونی گیت» خانواده قالیباف؛ از اتهام قاچاق ارز تا اقدام علیه اقتصاد مقاومتی

تصویر منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی از همسر، دختر و داماد آقای قالیباف در فرودگاه امام خمینی تهران
تصویر منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی از همسر، دختر و داماد آقای قالیباف در فرودگاه امام خمینی تهران Copyright شبکه‌‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی با اشاره به تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق ارز، این شبهه را مطرح کرده‌اند که با توجه به توقف اعطای ارز مسافری به مقصد ترکیه، آیا خانواده آقای قالیباف ارز مورد نیاز خود را خارج از شبکه رسمی صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی ایران خریداری کرده‌اند؟

آگهی

انتشار تصاویری از خانواده محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در فرودگاه امام خمینی تهران که از بازرسی چمدان‌های آنها به هنگام بازگشت از ترکیه حکایت دارد، هر چند از سوی پسر آقای قالیباف «خطای نابخشودنی» خواهر و همسرش توصیف شده ولی همچنان با انتقاد گسترده کاربران شبکه‌های مواجه است.

الیاس قالیباف، پسر رئیس مجلس ایران که از مدافعان سرسخت راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌‌ها و اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، با انتشار پیامی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، انجام این سفر را «اشتباه» عنوان کرد، سفری که بنا بر ادعای او با وجود مخالفت پدرش انجام شده است. فرزند آقای قالیباف همچنین از مردم ایران عذرخواهی و طلب بخشش کرد.

پسر آقای قالیباف همچنین در واکنش به انتشار اخباری در مورد حجم غیرمعمول بار همراه خانواده او به دلیل خرید سیسمونی نیز تاکید کرد که «آنها برای خرید سیسمونی نرفته بودند.»

اما محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس ایران، با به اشتراک‌گذاری پستی در صفحه توییتر خود، واکنش‌ها به سفر خانواده آقای قالیباف به ترکیه را «بزرگنمایی مخالفان» ارزیابی و تاکید کرد که «خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند.»

البته برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی با بازنشر توئیت‌های ۵ سال پیش آقای احدیان در دفاع از افزایش عوارض خروج از کشور یادآوری کرده‌اند که او مسافران عازم ترکیه را با صفت‌هایی همچون بی‌نیاز و «عیاش» مورد خطاب قرار داده بود.

برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از سخنان آقای قالیباف را در زمان رقابت‌های انتخاباتی همرسانی کردند که در آن او از وزیر آموزش و پرورش آقای روحانی به دلیل این که لباس‌های فرزندش را از ایتالیا خریده، به شدت انتقاد می‌کند و این رویه را مانع بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌داند.

همچنین تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با یادآوری فهرست اموال ابراز شده از سوی آقای قالیباف در ایام انتخابات ریاست جمهوری، این سوال را مطرح کرده‌اند که با مجموع موجودی بانکی ۳۷ میلیون تومانی خانواده‌اش چگونه همسرش عازم سفر خارجی شده است؟

البته برخی نیز با اشاره به تصویب قانون جدید مبارزه با قاچاق ارز، این شبهه را مطرح کرده‌اند که با توجه به توقف اعطای ارز مسافری به مقصد ترکیه، آیا خانواده آقای قالیباف ارز مورد نیاز خود را خارج از شبکه رسمی صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی ایران خریداری کرده‌اند؟ چرا که مطابق قانون، فروش رسمی ارز خارج از نیازهای تصریح شده از سوی بانک مرکزی تخلف محسوب می‌شود و چنین معاملاتی از جمله مصادیق قاچاق ارز است.

در همین حال، برخی از حامیان علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز اقدام خانواده آقای قالیباف را بی‌توجهی به تاکید‌های مکرر او بر لزوم حمایت از تولید داخلی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها و اجرای اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت فساد در بازوی سپاه پاسداران؛ از هلدینگ یاس چه می‌دانیم؟

دیوان محاسبات: قالیباف ابتدا مانع حسابرسی شهرداری شده بود

ادامه واکنش‌ها به واگذاری زمین به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیات امنای آن است