انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ از مواضع لوپن در عرصه سیاست خارجی چه می‌دانیم؟

مارین لوپن، نامزد حزب «اجتماع ملی» در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه
مارین لوپن، نامزد حزب «اجتماع ملی» در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راهیابی مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و رقابت فشرده او با امانوئل ماکرون باعث شده است تا مواضع این نامزد راست افراطی در عرصه سیاست خارجی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آگهی

مسائل مرتبط با سیاست خارجی به طور معمول در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نقش پررنگی ندارد اما این بار با توجه به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین انتظار می‌رود که مواضع دو نامزد راه‌یافته به دور دوم درباره موضوعات بین‌المللی در مناظره آنها مورد توجه قرار گیرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه و نامزد حزب میانه‌روی «جمهوری به پیش» و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» قرار است چهارشنبه شب در مناظره‌ای تلویزیونی یکدیگر را به چالش بکشند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه آینده برگزار خواهد شد و نتیجه نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ امانوئل ماکرون با مارین لوپن حکایت دارد. هرچند رئیس‌جمهوری فرانسه در این نظرسنجی‌ها با فاصله اندکی از مارین لوپن پیش افتاده است.

راهیابی مارین لوپن به دور دوم انتخابات و رقابت فشرده او با امانوئل ماکرون باعث شده است تا مواضع او در عرصه سیاست خارجی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این گزارش محورهای اصلی برنامه مارین لوپن در زمینه روابط بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

من به محض اینکه جنگ روسیه و اوکراین به پایان برسد و مناقشه با معاهده صلح حل و فصل شود خواستار اجرای طرح نزدیکی راهبردی بین ناتو و روسیه خواهم شد.
مارین لوپن
رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه

تلاش برای ایجاد ارتباط نزدیک بین ناتو و روسیه

AP Photo
دیدار مارین لوپن با ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۷AP Photo

نامزد حزب «اجتماع ملی» پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دلیل مواضع گذشته‌اش در دفاع از مسکو مورد انتقاد قرار گرفت.

مارین لوپن حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده است اما در عین تاکید می‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از جنگ اوکراین می‌تواند به یکی از شرکای فرانسه تبدیل شود.

مارین لوپن در همین راستا از ایجاد روابط نزدیک بین ناتو و روسیه دفاع می‌کند. او همزمان با تاکید بر لزوم استقلال فرانسه در موضوعات بین‌المللی هوادار خروج کشورش از فرماندهی نظامی مشترک ناتو است.

وی هفته گذشته در نشستی خبری گفت: «من به محض اینکه جنگ روسیه و اوکراین به پایان برسد و مناقشه با معاهده صلح حل و فصل شود خواستار اجرای طرح نزدیکی راهبردی بین ناتو و روسیه خواهم شد.»

این در حالی است که منتقدان نامزد حزب «اجتماع ملی» طی هفته‌های گذشته با انتشار عکس‌های ملاقات او با ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۷ از مواضع وی در قبال مسکو و جنگ در اوکراین انتقاد کرده‌اند.

فرکسیت اصلا طرح ما نیست. ما می‌خواهیم اتحادیه اروپا را از داخل اصلاح کنیم.
مارین لوپن
رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه

«اختلاف‌های راهبردی بین فرانسه و آلمان»

AP Photo
مارین لوپن در کنار فراوکه پتری، رهبر پیشین حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان»AP Photo

مارین لوپن ضمن تاکید بر روابط دوستانه پاریس و برلین بر این باور است که دو کشور «اختلاف‌های راهبردی» با یکدیگر دارند. او در همین راستا خواستار پایان برنامه‌های نظامی مشترک فرانسه و آلمان شده است.

نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» همچنین گفته است که در صورت راهیابی به کاخ الیزه مدل رابطه‌ای مشابه رابطه «ماکرون-مرکل» را با برلین دنبال نخواهد کرد.

سخنان مارین لوپن در حالی بیان می‌شود که از رابطه دوستانه فرانسه و آلمان به عنوان محور اصلی و موتور محرک اتحادیه اروپا یاد می‌شود.

هر چند مارین لوپن می‌گوید که به دنبال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا به سبک «برکسیت» نیست اما از جایگزینی اتحادیه کنونی با اتحادی از ملت‌های اروپایی دفاع می‌کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که چنین سیاستی در عمل به معنای «فرکسیت» یا خروج فرانسه از اتحادیه اروپا خواهد بود.

مارین لوپن همچنین در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته است که اولین سفر خارجی‌اش را در صورت پیروزی در انتخابات به بروکسل انجام خواهد داد تا با سران اتحادیه اروپا «حرف‌هایی را در میان بگذارد که آنها از آن ناخرسند خواهند بود.»

او در عین حال در نشست خبری اخیر خود اظهار داشت: «فرکسیت اصلا طرح ما نیست. ما می‌خواهیم اتحادیه اروپا را از داخل اصلاح کنیم.»

نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» یکی از اختلاف‌های «راهبردی» کشورش با آلمان را «سیاست ضدهسته‌ای» این کشور دانست.

از سیاست‌های خاورمیانه‌ای لوپن چه می‌دانیم؟

AP Photo
مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی»AP Photo

مارین لوپن در جریان کارزار انتخاباتی خود خواستار برقراری مجدد رابطه دیپلماتیک بین فرانسه و سوریه شده است. او از موضع امانوئل ماکرون که برقراری رابطه دیپلماتیک با حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را رد می‌کند انتقاد کرده است.

آگهی

نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در سال ۲۰۱۷ نیز بقای بشار اسد در قدرت را «گزینه کمتر بد» خوانده بود.

مارین لوپن از مخالفان پذیرش پناهجویانی است که اغلب از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی وارد اتحادیه اروپا می‌شوند. وی در همین زمینه بر لزوم کنترل مرزهای فرانسه تاکید می‌کند.

او همچنین وعده داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات با برگزاری همه‌پرسی زمینه محرومیت مهاجران و اتباع خارجی از کمک‌های اجتماعی را فراهم خواهد کرد.

نامزد حزب «اجتماع ملی» درباره مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها گفته است که به سیاست کنونی دولت فرانسه مبنی بر دفاع از تشکیل دو کشور متعهد خواهد بود. او از عادی‌سازی رابطه اسرائیل با شماری از کشورهای عربی استقبال کرده است. مارین لوپن همچنین با اسرائیل به دلیل «موج اخیر حملات تروریستی» در این کشور ابراز همبستگی کرده است.

وی درباره بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان گفته است که از «رایزنی‌های منطقه‌ای» با مشارکت آمریکا، ایران، روسیه، عربستان، اسرائیل و واتیکان برای برقراری «آزادی و ثبات در لبنان» دفاع می‌کند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش مخالفان ماکرون برای موفقیت در انتخابات پارلمانی؛ احزاب پیروز چقدر یارانه می‌گیرند؟

آخرین نظرسنجی انتخابات فرانسه؛ رهبران اسپانیا، آلمان و پرتغال از ماکرون حمایت کردند

نگاه متفاوت احزاب فرانسه به راهپیمایی علیه یهودستیزی