داستان زندگی نرگس و حمیده؛ مادر و دختری که هر دو اسیر محدودیت آموزشی طالبان شدند

داستان زندگی نرگس و مادرش حمیده
داستان زندگی نرگس و مادرش حمیده Copyright کپی‌رایت - خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرگس جعفری، دانش آموز ۱۴ ساله افغان از جمله میلیون‌ها دختر افغانستانی است که با روی کارآمدن طالبان بر قدرت از فرصت تحصیل در مدرسه بازمانده است. تجربه او مشابه تجربه دو دهه گذشته مادرش حمیده است.

آگهی

نرگس جعفری، دانش آموز ۱۴ ساله افغانستان از جمله میلیون‌ها دختر افغانستانی است که با روی کارآمدن طالبان بر قدرت از فرصت تحصیل در مدرسه بازمانده است. تجربه او مشابه تجربه دو دهه گذشته مادرش حمیده است.

باوجود وعده‌های طالبان درباره بازگشایی مدارس، آنها اجازه ندادند تا دختران دانش‌آموز به مدارس بازگرداند و با این تصمیم کابوس منع آموزش برای زنان افغانستان بار دیگر تکرار شد، دقیقا مانند دوره پیشین که آنها بر سریر قدرت بودند.

نرگس و حمیده در دهه‌های مختلف زندگی‌شان به قدرت رسیدن طالبان را تجربه کرده‌اند و ممانعت از آموزش فصل مشترک تجربه این دو بوده است.

نرگس می‌گوید: «از نظر من [طالبان] از ما می‌ترسند. آنها معتقدند که اگر درس بخوانیم و دانش به دست ‌آوریم آنوقت با آنها می‌جنگیم. طالبان از ما می‌ترسند. به همین دلیل در مدارس را روی ما بسته‌اند.»

خاطرات نرگس از زندگی مادرش و برقع و چادرپوشی در دوره طالبان

او داستان تجربه مادرش را در دوره حکومت پیشین طالبان تعریف می‌کند: « حدود بیست سال پیش هم وقتی مادرم درس می‌خواند، مدارس تعطیل شدند و او مجبور شد افغانستان را ترک کرده و به ایران برود. او به من می‌گفت که وقتی طالبان آنجا بودند برقع یا چادر می‌پوشیدیم.»

طالبان از ما می‌ترسند. آنها معتقدند که اگر درس بخوانیم و دانش به دست ‌آوریم آنوقت با آنها می‌جنگیم. طالبان از ما می‌ترسند.
نرگس

حمیده جعفری، مادر نرگس ۳۷ سال دارد. او درباره روزگاری که خودش در دوران طالبان تحصیل را به اجبار کنار گذاشت می‌گوید: «من در صنف هفتم بودم که طالبان آمدند، حدود ۲۰ سال پیش. من دیگر نمی‌توانستم به مکتب بروم، این همیشه در ذهنم می‌ماند، اما هرگز امیدم را از دست ندادم. زمانی که طالبان نبودند. با وجود اینکه سنم بیشتر بود و حتی بعد از ازدواج، به تحصیل ادامه دادم.»

نمی‌خواهم دخترم هم رویاهایش را از دست بدهد

او درباره تجربه‌ای که حالا پس از دو دهه بر دختر نوجوانش می‌گذرد می‌گوید: «برای من سخت است که ببینم فرزندم باید تمام سختی‌های تحصیلی را پشت سر بگذارد که من هم متحمل شده بودم. دوباره دخترم از رفتن به مدرسه باز می‌ماند. رویاهایی که در قلبش دارد از بین خواهد رفت. این برای من خیلی سخت است.»

ماجرای نرگس و حمیده، یکی از میلیون‌ها داستان تکراری این روزهای زنان افغانستان است. داستانی که در پس جنگ اخیر در اوکراین و شرایط وخیم اقتصادی در افغانستان رفته رفته به فراموشی سپرده شده است. با وجود مهاجرت بسیاری از خانواده‌های افغان از این کشور و سفر به ایران، پاکستان، آمریکا و برخی مقاصد اروپایی، همچنان خطر ترک تحصیل و بیسوادی شمار زیادی از شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند. چنانچه میلیون‌ها خانواده نتوانسته‌اند خاک این کشور را ترک کنند.

وعده و وعیدهای طالبان و عهدشکنی

مقام‌های طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که تمامی مدارس دخترانه روز چهارشنبه ۲۳ مارس بازگشایی خواهد شد. اما آنها بعدتر در اطلاعیه‌ای اعلام کردند «تا زمان طراحی پوشش مطابق شریعت اسلامی برای دختران، تمام مدارس دخترانه تعطیل خواهد بود.»

این در حالی است که دختران پیش از بر سر کار آمدن طالبان بر قدرت نیز با لباس و پوشش اسلامی بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه ایتالیا علیه سنت ثبت نام خانواگی پدر برای فرزند رای داد

تنش مرزی بین ایران و افغانستان؛ گذرگاه‌های اسلام قلعه و دوغارون بسته شدند

کلاس‌های تک‌جنسیتی‌؛ شماری از دانشگاه‌های دولتی افغانستان باز شدند