بازپرس پرونده فیلم قهرمان برای اصغر فرهادی قرار جلب به دادرسی صادر کرد

شکایت آزاد مسیح‌زاده، مستندساز ایرانی از اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی
شکایت آزاد مسیح‌زاده، مستندساز ایرانی از اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی «صدور جلب به دادرسی» علیه موکلش از سوی بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به اتهام «تجاوز به حقوق مادی و معنوی مولف» در فیلم «قهرمان» و دادگاهی شدن او را تأیید کرد.

آگهی

کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی «صدور جلب به دادرسی» علیه موکلش از سوی بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به اتهام «تجاوز به حقوق مادی و معنوی مولف» در فیلم «قهرمان» و دادگاهی شدن او را تأیید کرد.

آزاد مسیح‌زاده، مستندساز ایرانی سال گذشته آقای فرهادی را به سرقت هنری در فیلم «قهرمان» متهم کرده بود.

او که یکی از شاگران کارگاه فیلمسازی آقای فرهادی در مؤسسه کارنامه بود، اعلام کرد که فیلم سینمایی «قهرمان»، کپی فیلم مستندش با نام «دو سر برد، دو سر باخت» است.

در پی طرح این اتهام از سوی خانم مسیح‌زاده به آقای فرهادی، دو طرف به طرح شکایت از یکدیگر اقدام کردند.

اینک خانم مسیح‌زاده، کارگردان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» به خبرگزاری ایرنا گفت: «دادسرا پس از رسیدگی مفصل و بررسی مستندات متعدد من در شکایت سرقت هنری علیه اصغر فرهادی و تایید آن‌ها، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی علیه آقای فرهادی در این پرونده کرد.»

آقای راد هم در صفحه شخصی خود نوشت که پرونده ابتدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وکیل آقای فرهادی بر این نظر است که «با وجود تاکید ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و رویه قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه در پرونده‌های مشابه که به جهت رسیدگی‌های فنی، دعاوی تخصصی حوزه فرهنگ و سینما به کارشناسان متخصص این حوزه ارجاع می‌شود، بازپرس با تلقیِ سینما به عنوان موضوعی عرفی و نه تخصصی، پرونده را به کارشناسی ارجاع نداده و بدون جلب نظر کارشناسان حوزه سینما و حقوق مولف، راساً اقدام به صدور قرار کرده است.»

از همین رو آقای راد ابراز امیدواری کرده است که در طول رسیدگی پرونده در مراحل بالاتر، با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصیِ اساتید و خبرگان حوزه حقوق مولف، قرار موصوف نیز نقض شود.

خانم مسیح‌زاده همچنین روز سه‌شنبه ۵ مارس (۱۶ فروردین) گفت که هر دو شکایت آقای فرهادی علیه او مبنی بر «نشر اکاذیب و افترا به دلایل متعدد دیگری پذیرفته نشده» و به نفعش قرار منع تعقیب صادر شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وکیل آقای فرهادی هم گفت که به دنبال طرح سه شکایت علیه فیلم «قهرمان» با عنوان «نقض حقوق مؤلف و ادعای سهیم‌شدن در کلیه درآمدهای داخلی و خارجی فیلم» از سوی خانم مسیح‌زاده و همچنین شکایت زندانی شیرازی با این ادعا که «داستان فیلم قهرمان به حیثیت ایشان لطمه وارد کرده است»، بازپرس پرونده در قرار صادره مورخ ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ شکایت خانم مسیح‌زاده در خصوص سهیم‌شدن در درآمدهای فیلم و همچنین شکایت زندانی شیرازی را نپذیرفته و در این خصوص قرار منع تعقیب صادر و هر دو شکایت را رد کرده است.

فیلم «قهرمان»، آخرین فیلم آقای فرهادی است که در جشنواره کن سال گذشته، جایزه بزرگ داوران را به‌طور مشترک با جوهو کوزمنن، کارگردان فنلاندی دریافت کرد. آقای فرهادی تاکنون برای دو فیلمش، دو بار برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده است.

در هر حال خانم مسیح‌زاده تأکید کرده است که «حتما از حقوقی که صدور قرارهای دادسرا برای او به وجود می‌آورد نهایت استفاده را در فرصت‌های قانونی خواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اصغر فرهادی خطاب به مقامی که این کارگردان را «حکومتی»‌ خواند: من از شما بیزارم

فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد