تلاش سازمان ملل برای جمع‌آوری کمک‌ به افغانستان؛ «در کنار این کشور ورشکسته باستید»

درخواست سازمان ملل برای کمک به افغانستان
درخواست سازمان ملل برای کمک به افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد که این روزها به دنبال جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه ۴.۴ میلیارد دلاری به افغانستان است از جهانیان خواست تا در کنار این کشور «ورشکسته» بایستند.

آگهی

سازمان ملل متحد که این روزها به دنبال جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه ۴.۴ میلیارد دلاری به افغانستان است از جهانیان خواست تا در کنار این کشور «ورشکسته» بایستند.

بحران انسانی در افغانستان پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ قدرت را در این کشور به دست گرفت، تشدید شده است. اینک سازمان ملل متحد، بریتانیا، آلمان و قطر تصمیم دارند تا با برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در روز پنج‌شنبه، توجه جهانیان را برای کمک مالی به افغانستان جلب کنند.

البته برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای کمک مالی به افغانستان در روز پنج‌شنبه هم‌زمان شده است با تصمیم طالبان برای تعطیل کردن مدارس دخترانه در این کشور که با نارضایتی بین‌المللی مواجه شده است.

سازمان ملل متحد، بریتانیا، آلمان و قطر که میزبان مشترک این کنفرانس مجازی هستند، با محکوم کردن اقدام طالبان در تعطیل کردن مدارس دخترانه، بر این نکته تأکید دارند که جامعه جهانی نباید مردم افغانستان را رها کند، زیرا به گفته آن‌ها ۶۱ درصد از مردم این کشور برای ادامه حیات به کمک نیاز دارند.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد و بیش از ۲۴ میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

از همین رو مارتین گریفیتس، مسئول هماهنگی کمک‌های اضطراری سازمان ملل گفت: «ما باید از بدترین اتفاقات در افغانستان جلوگیری کنیم و به همین دلیل است که از کمک‌کنندگان می‌خواهیم تا قدم پیش بگذارند و سخاوتمند باشند.»

او گفت که خدمات اولیه مانند بهداشت و آموزش در افغانستان اینک «به زانو در آمده‌اند» و این در حالی است که میلیون‌ها افغان به کار دسترسی ندارند و برای زنده ماندن وام می‌گیرند. به گفته او ۸۰ درصد از هزینه‌های خانواده‌ها در افغانستان صرف تهیه غذا می‌شود.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که افغانستان از بدترین خشکسالی در دهه‌های گذشته رنج می‌برد.

میزبانان کنفرانس کمک مالی به افغانستان همچنین از کمک‌کنندگان مالی خواستند در هنگامه جنگ اوکراین، افغانستان را فراموش نکنند.

کمک ۳۸۰ میلیون دلاری بریتانیا به افغانستان

بریتانیا یک روز پیش از برگزاری این کنفرانس از اختصاص کمک ۳۸۰ میلیون دلاری به افغانستان خبر داده که حداقل ۵۰ درصد از این مبلغ برای کمک به زنان و دختران در نظر گرفته شده است.

مارتین گریفیتس که از کابل صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت: «اوکراین از اهمیت حیاتی برخوردار است اما افغانستان روح ما را برای تعهد و وفاداری فرا می‌خواند.»

گریفیتس با اشاره به تعطیلی مدرسه‌ها دخترانه توسط طالبان گفت که این نهاد بین‌المللی مشتاقانه منتظر است تا این تصمیم در کوتاه مدت لغو شود. البته او اظهار امیدواری کرد که در این کنفرانس فقط بر این موضوع تمرکز نشود زیرا باید هدف نجات جان انسان‌ها باشد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر هم با بیان اینکه حساسیت‌ها نسبت به تصمیمات طالبان قابل درک است اما بر اهمیت عدم انزوای دوباره افغانستان تاکید کرد و گفت که در صورت بروز چنین اتفاقی، رادیکالیسم مشروعیت میابد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او گفت که اگرچه در گفتگو با طالبان باید در مورد هرگونه نقض حقوق بشر بسیار صریح بود اما نباید افغانستان را رها کرد. ماجد الانصاری در ادامه گفت: «ما یک بار افغانستان را رها کردیم و اینک می‌دانیم که نتیجه چه بوده است.»

قرار است کنفرانس کمک مالی به افغانستان در ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز شود و در ساعت ۱۷ به وقت گرینویچ به پایان برسد.

به گفته ماجد الانصاری، هدف از برگزاری کنفرانس کمک مالی به افغانستان این است که با حفظ زندگی و حقوق بشر در این کشور، به افغان‌ها «امید به آینده» داده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار دبیرکل سازمان ملل: افغانستان به یک مو بند است

سازمان ملل برای جلوگیری از فروپاشی سیستم درمانی افغانستان ۴۵ میلیون دلار اختصاص داد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد