یک عضو دیگر تیم آمریکایی در مذاکرات احیای برجام از سمت خود استعفا کرد

نمای بیرونی ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن
نمای بیرونی ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دن شپیرو بدون اینکه اشاره‌ای به دلیل کناره‌گیری خود از تیم رابرت مالی داشته باشد، می‌گوید در صورتی که توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود، حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

آگهی

یک عضو دیگر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در گفتگوهای احیای برجام با استعفا از سمت خود کنار رفت. دن شپیرو که از ماه اوت سال گذشته میلادی به عنوان مشاور ارشد رابرت مالی او را در امور مربوط به ایران یاری می‌کرد روز چهارشنبه با انتشار توییتی گمانه‌زنی‌ها در خصوص کنار رفتن از سمت خود را تایید کرد.

آقای شپیرو که در دولت باراک اوباما سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائيل بود در حساب توییتری خود ضمن کناره‌گیری از سمت خود تاکید کرد که همچنان از سیاست دولت جو بایدن در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

او همچنین در ادامه این توییت نوشت: «من اوت گذشته برای یک دوره مشاوره شش ماهه به وزارت خارجه پیوستم چرا که نسبت به رویکرد دولت بایدن در خصوص اینکه واشنگتن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد اطمینان داشتم.» او البته در ادامه تاکید کرده همچنان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استقبال می‌کند.

دن شپیرو تازه‌ترین خروجی در تیم مذاکره کننده آمریکایی در دولت جو بایدن به شمار می‌رود. پیشتر ریچارد نفیو که از او تحت عنوان معمار تحریم‌های ایران نام برده می‌شد به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی از جایگاه خود کناره‌گیری کرده بود. آقای نفیو از کسانی بود که همواره بر اعمال فشار بیشتر بر ایران و وضع تحریم‌های جدید‌تر بر تهران تاکید داشت، این در حالیست که رابرت مالی فرصت بیشتری برای گفتگو قائل می‌شود و در دوران حضور خود به عنوان نماینده رئيس جمهوری آمریکا در امور ایران از حل و فصل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده است.

آقای شپیرو که قرار است به شورای آتلانتیک در واشنگتن بپیوندد همچنین نسبت به حصول توافق هسته‌ای با ایران ابراز تردید کرده و گفته اساسا مشخص نیست توافقی در کار باشد، اما اگر چنین شود، در آن زمان حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

پیش از این روزنامه هاآرتص اسرائيل خبر کناره‌گیری شپیرو را منتشر کرده بود. او با توجه به سابقه حضور در تل آویو از جمله دیپلمات‌های آمریکایی به شمار می‌رفت که روابط نزدیکی با مقام‌های اسرائيلی داشت.

با گذشت چند هفته از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی هنوز مشخص نیست این گفتگوها چه سرنوشتی خواهد داشت و طرفین همچنان بر باقی ماندن برخی اختلافات کلیدی در مسیر گفتگوها تاکید دارند. این در حالیست که دیگر مذاکره‌ای هم انجام نمی‌شود و تلاش‌های میانجیگرانه برخی بازیگران همچون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای منطقه همچون قطر و عمان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا تنها اقداماتی است که در مسیر احیای برجام صورت می‌گیرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیر عبداللهیان: بایدن یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی به نشانه حسن نیت لغو کند

ایران شماری از مقام‌های فعلی و سابق آمریکا را تحریم کرد

جنجال بر سر معرفی رابرت مالی؛ نماینده ویژه بایدن در امور ایران کیست؟