کشف تابوت سُربی و مقبره‌های باستانی ۶۰۰ ساله در جریان بازسازی کلیسای نوتردام پاریس

کلیسای نوتردام پاریس
کلیسای نوتردام پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان فرانسوی می‌گویند در جریان بازسازی و حفاری در زیرزمین کلیسای نوتردام پاریس به مقبره‌هایی باستانی در زیر این بنا برخورد کرد‌ه‌اند که پیش از این کشف نشده بودند.

آگهی

باستان‌شناسان فرانسوی می‌گویند در جریان بازسازی و حفاری در زیرزمین کلیسای نوتردام پاریس به مقبره‌هایی باستانی در زیر این بنا برخورد کرد‌ه‌اند که پیش از این کشف نشده بودند.

این خبر را روزلین باشلو، وزیر فرهنگ فرانسه، همزمان با ارائه گزارشی از روند مرمت کلیسا اعلام کرده است. کلیسای نوتردام که در «جزیره سیته» (Ile de la Cité) پاریس واقع است حدود سه سال پیش در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ دچار آتش‌سوزی شد و به شدت آسیب دید.

این بنا از آن زمان به روی بازدید عموم بسته شده است و تیم‌های متعددی از کارشناسان مشغول مرمت آن هستند. همزمان با عملیات بازسازی، موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه (INRAP) نیز از ماه فوریه امسال مشغول حفاری و کاوش در محوطه این کلیسا بوده است.

کاوشگران تخمین می‌زنند مقبره‌های یافت‌شده در قسمت زیرزمین کلیسا، مربوط به حدود قرن چهاردهم میلادی باشند. در میان گورهای کشف شده یک تابوj به شکل انسان که از سرب ساخته شده و کاملا دست‌نخورده باقی‌ مانده بود به دست آمد. محققان با تجزیه و تحلیل ماده سرب به کار رفته در این تابوت، آن را متعلق به حدود ۶۰۰ سال پیش ارزیابی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه
تابوت سربی به دست آمده از زیرزمین کلیسای نوتردام پاریسخبرگزاری فرانسه

پژوهشگران هنوز نام فرد قرارگرفته در این تابوت را نمی‌دانند، با این حال بر اساس ویژگی‌ها و موقعیت مکانی دفن می‌گویند احتمالا وی از چهره‌های پراحترام کلیسا بوده است.

دفن در کلیساها در جهان کاتولیک سنتی عملی غیرمعمول به شمار نمی‌رود. بسیاری از کلیساها دارای زیرزمینی تحت‌عنوان دخمه هستند که برای دفن افراد به کار می‌روند.

در بیشتر موارد افرادی که در زیر زمین کلیساهای مهم دفن شده‌اند کسانی بوده‌اند که نقش مهمی در یک دوره تاریخی از حیات کلیسا داشته‌اند. در نوتردام بیشتر افرادی که به خاک سپرده می شده‌اند قدیسان، اسقف‌ها یا کاردینال‌هایی بوده‌اند که در مقطع خاصی از زندگی خود در این کلیسا خدمت کرده‌اند.

از دیگر یافته‌های باستان‌شناسان بقایای یک دیوارنگاره، ساخته‌شده از چوب و فلز بود که محراب را از دیگر بخش‌های کلیسا جدا می‌کرد. این بنا که در سال ۱۲۳۰ میلادی ساخته شده بود در آغاز قرن ۱۸ میلادی تخریب شد و تکه‌هایی از آن در حال حاضر در موزه لوور به نمایش عموم گذاشته شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آسوشیتدپرس
کلیسای نوتردام پاریسآسوشیتدپرس

وزیر فرهنگ فرانسه از اکتشافات جدید ابراز خوشحالی کرده و گفته است که «این یافته‌ها درک ما را از تاریخ نوتردام غنی‌تر می‌سازد».

کلیسای نوتردام پاریس یکی از مشهورترین کلیساهایی است که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است. این کلیسا در قرن اخیر و به ویژه از زمان انتشار رمان «گوژپشت نوتردام» اثر ویکتور هوگو شهرتی جهانی یافته است و تا پیش از تعطیلی به خاطر مرمت سالانه حدود ۲۰ میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستبرد ۲ میلیون دلاری به کلیسا؛ سارقان مجسمه یک فرشته را گردن زدند

بازسازی بام چوبی کلیسای نوتردام با فنون قرون وسطایی

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت