تولوز و مونتوبان میزبان مراسم یادبود در دهمین سالگرد وقوع حملات تروریستی علیه یهودیان فرانسه

تصویری از محل وقوع حمله تروریستی شهر تولوز
تصویری از محل وقوع حمله تروریستی شهر تولوز Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مراسم با حضور امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فعلی، همچنین روسای جمهوری پیشین فرانسه برگزار شد.

آگهی

دولت فرانسه روز یکشنبه به مناسبت دهمین سالگرد وقوع حملات تروریستی در شهرهای تولوز و مونتوبان، مراسمی با حضور مقامات عالیرتبه در سراسر این کشور برگزار کرد.

در مراسمی که در پاریس برگزار شد امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری کنونی همچنین فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی رؤسای جمهوری پیشین این کشور حضور داشتند. 

۱۹ مارس ۲۰۱۲ میلادی چهار نفر از جمله یک خاخام و فرزندان سه و پنج ساله او، همچنین یک دختر ۸ ساله در جریان حمله یک فرد مسلح‌ اسلامگرا به مدرسه‌ای در شهر تولوز کشته شدند.

محمد مراح عامل این جنایت که تنها ۲۴ سال سن داشت، چند روز پیش از این حمله در شهر مونتوبان هم سه سرباز یهودی فرانسوی را به ضرب گلوله از پای در آورده بود. او سرانجام پس از ۳۲ ساعت محاصره در آپارتمانش، سه روز پس از حمله به مدرسه توسط پلیس فرانسه به ضرب گلوله کشته شد.

این مرگبارترین حمله به یهودیان در فرانسه طی سه دهه گذشته بود و بسیاری را از وجود تهدید اسلام رادیکال علیه ادیان و مذاهب دیگر نگران کرد.

عبدالقادر مراح، برادر محمد هم بعدها در سال ۲۰۱۹ میلادی به جرم توطئه برای ارتکاب این حملات به ۳۰ سال زندان محکوم شد. عبدالقادر البته همواره نقش داشتن در توطئه برادرش را انکار کرده بود.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، کاندیداها نیز از هر فرصتی برای نزدیک‌تر کردن خود به جامعه فرانسه استفاده می‌کنند. 

از جمله والری پکرس، وزیر بودجه پیشین فرانسه و نامزد حزب راستگرای جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو، روز جمعه در جریان بازدید از شهر تولوز گفت که هرگز اجازه نمی‌دهد که فرانسه بار دیگر شاهد یهودی ستیزی باشد. 

او اعلام کرد: «کسی که مرتکب این حمله وحشیانه شد می‌خواست به یهودیان فرانسه و از طریق آنها به فرانسه حمله کند. زیرا وقتی یک یهودی فرانسوی یا یک کودک یهودی را می‌کشید این فرانسه است که مورد حمله قرار می‌گیرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان حمله تولوز در سال ۲۰۱۲ میلادی حملات یهودی‌ستیزانه در فرانسه افزایش یافته است. در آوریل ۲۰۱۷ نیز سارا حلیمی ۶۵ ساله توسط همسایه مسلمانش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از پنجره آپارتمانش به بیرون پرتاب شد. تقریبا یک سال بعد در مارس ۲۰۱۸ هم یک زن یهودی ۸۵ ساله به نام میری نول در آپارتمان خود به قتل رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت خاخام یهودی در پرتغال به اتهام تخلف در اعطای تابعیت پرتغال به آبراموویچ

امام جماعتی که خواستار «سوزاندن یهودیان» شده بود دیگر اجازه اقامت در بلژیک ندارد

موج افشاگری علیه آزارهای جنسی در میان یهودیان بنیادگرای اسرائيل