آغاز دوباره هفته سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای؛ علی باقری با «دستورالعمل‌های جدید» به وین بازگشت

علی باقری کنی
علی باقری کنی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام پس از وقفه‌ای چند روزه بار دیگر در پایتخت اتریش پی گرفته می‌شود.

آگهی

با بازگشت علی باقری به اتریش، بعد از وقفه‌ای چند روزه بار دیگر گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران در وین پی گرفته می‌شود. مذاکره کننده ارشد ایرانی که برای مشورت و گرفتن آخرین دستورالعمل‌ها روز چهارشنبه به تهران سفر کرده بود، پس از توقفی حدودا ۴ روزه بار دیگر رو در روی مذاکره‌کنندگان غربی می‌نشیند تا در روزهای سرنوشت‌ساز برای احیای توافق هسته‌ای با دیپلمات‌های قدرت‌های جهانی گفتگو کند.

آقای باقری در حالی هفته گذشته به تهران سفر کرد که بسیاری از تحلیلگران از احتمال بالای حصول به توافق در پایان هفته گذشته خبر می‌دادند. با این حال بعد از بازگشت معاون وزیر امور خارجه ایران به تهران، برخی از رسانه‌های تندرو از ناکافی بودن امتیازات به دست آمده در مذاکرات ابراز نارضایتی کردند و از دولت رئيسی خواستند در صورتی که طرف مقابل حاضر به پذیرش شروط ایران نشود، از امضای توافق جدید اجتناب کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، ۹ اسفند در نشست خبری خود با رسانه‌ها با تاکید بر اینکه پیش‌نویس توافق به صورت کامل تکمیل شده اضافه کرد که باقری در سفر خود به تهران این پیش‌نویس را با مقام‌های عالی کشور مورد بررسی قرار داده است. خطیب‌زاده در ادامه افزود: «آقای باقری دستورالعمل‌هایی را لازم داشت که بتواند با طرف‌های مقابل صحبت کند. متاسفانه در سه یا چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خودشان را نگرفتند. آنچه ما در این چند روز انجام دادیم، در تمامی تماس‌ها تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منطق ایران و دلیلش و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات کاملا هم برای طرف غربی روشن شود و هم این‌که مواضع ایران تبیین شود.»

پیشتر یورونیوز گزارش کرده بود که ۴ مسئله اصلی پادمان، دریافت تضمین‌ها، توالی انجام اقدامات طرفین و همچنین جزئياتی در خصوص رفع تحریم‌ها هنوز مورد اختلاف طرفین است که از این میان مسئله پیشینه برنامه هسته‌ای ایران و PMD به اصلی‌ترین و چالشی‌ترین نقطه اختلاف ایران و قدرت‌های جهانی بدل شده است.

مقام‌های ایرانی معتقدند گزارش‌های آژانس در خصوص پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاسی است و این نهاد باید آنها را مختومه اعلام کند. این در حالی است که کشورهای غربی از تهران خواسته‌اند با شفاف‌سازی در این رابطه به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

با بالا گرفتن اختلافات در این حوزه هفته گذشته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم به وین سفر کرد تا با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه هیئت مذاکره کننده ایرانی برای یک توافق جدید به وین سفر نکرده افزود: « پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده است مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌‌ها، در حوزه تضامین و در حوزه برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشتیم فکر می‌کنیم اینها باید در یک بستر مناسب آماده شود. ما قرار نیست توافقی جدید داشته باشیم، همان توافق سال ۲۰۱۵ در دسترس است.»

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم شنبه شب با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند آقای امیرعبداللهیان در این گفتگو بار دیگر بر خط قرمزهای ایران تاکید کرده است. وزیر خارجه ایران همچنین در حساب توییتری خود با اشاره به اینکه ایران با جدیت برای رسیدن به توافق تلاش می‌کند، تاکید کرد که همه برای رسیدن به یک توافق خوب در تلاش هستند.

اظهارات مقام‌های ایرانی در حالی مطرح می‌شود که کشورهای غربی به تهران هشدار داده‌اند در صورتی که آماده اخذ تصمیمات سیاسی نباشد مذاکرات شکست خواهد خورد. فیلیپ اررا، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه به ایران هشدار داد که در حال بازی با آتش است. آقای اررا در حساب توییتری خود نوشت: «تهران با آتش بازی می کند. همانطور که در فرانسه می‌گوییم: شما باید بدانید که تا چه حد می توانید پیش بروید.»

ناظران سیاسی معتقدند مذاکرات این هفته نقش کلیدی در آینده سرنوشت برجام خواهد داشت و در صورتی که طرفین بر سر یک نقطه مشترک با یکدیگر به توافق نرسند مذاکرات در همین نقطه به پایان خواهد رسید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیر عبداللهیان: شرط حضور وزاری خارجه در وین پذیرش خطوط قرمز ایران است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند