گنبدآهنین اسرائیل پس از ورود یک پهپاد از سمت لبنان فعال شد

بخشی از تجهیزات پدافند هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین
بخشی از تجهیزات پدافند هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله روز چهارشنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که جنبش تحت هدایت وی از مدت‌ها پیش شروع به ساخت هواپیماهای بدون سرنشین کرده است.

آگهی

ارتش اسرائیل روز جمعه از فعال شدن سیستم پدافند هوایی خود برای رهگیری یک پهپاد خبر داد که از سوی لبنان وارد حریم هوایی این کشور شده است.

فرانس‌پرس با انتشار گزارشی در این خصوص یاد آور شد که این دومین حادثه مشابه در اسرائیل برای دومین روز متوالی است.

مقامات نظامی اسرائیل تاکید کرده‌اند که پس از ورود پهپاد به حریم هوایی کشورشان علاوه بر فعال کردن سیستم پدافند هوایی، جت‌های جنگی را نیز برای مقابله با هرگونه حمله و تهدید از زمین بلند کرده‌اند.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، به محض شناسایی پهپاد نفوذی از سوی لبنان آژیر خطر در مناطق شمالی به صدا درآمد و ساکنان به سرعت راهی پناهگاه شدند.

در این بیانیه با اشاره به سیستم پدافند هوایی اسرائیل آمده است: «گنبد آهنین برای انجام رهگیری به سرعت فعال شد و جت‌های جنگی اقدام به گشت‌زنی در منطقه کردند.»

ارتش اسرائیل سپس در این بیانیه می‌افزاید که با گذشت دقایقی پس از فعال شدن سیستم پدافند هوایی ناگهان ارتباط رادار با پهپاد قطع شد؛ مسئله‌ای که از عدم رهگیری پهپاد حکایت دارد.

مقامات نظامی اسرائیل روز پنجشنبه از حادثه‌ای مشابه خبر داده و اعلام کرده بودند که یک پهپاد حزب‌الله لبنان را پس از ورود به حریم هوایی کشورشان رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

حوادث یاد شده در حالی طی دو روز متوالی اتفاق افتاده که اسرائیل و لبنان به صورت دوفاکتو در وضعیت جنگی قرار دارند و مرزهای میان این دو کشور به شدت محافظت می شوند.

منابع امنیتی اسرائیل ماه ژانویه در گفتگو با فرانس‌پرس اعلام کرده بودند که در پی رهگیری و شکار یک پهپاد متعلق به حزب‌الله برای نخستین بار به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل اطلاعات استخراج شده از پهپاد نشان می‌داد که جنبش حزب‌اللهِ تحت حمایت ایران چگونه از این تجهیزات بهره‌برداری می‌کند.

حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله روز چهارشنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که جنبش تحت هدایت وی از مدت‌ها پیش شروع به ساخت هواپیماهای بدون سرنشین کرده است.

وی در ادامه تصریح کرده بود که این ابتکار پس از تلاش‌های «دشمن اسرائیلی» برای ممانعت از تجهیز حزب‌الله به پهپادهای ایرانی آغاز شد.

رهبر حزب‌الله لبنان همچنین ضمن تاکید بر اینکه نیروهای تحت رهبری وی به توانایی بالا بردن دقت موشک‌هایی که در اختیار دارند دست یافته‌اند، یادآور شد که اسرائیلی‌‌ها نیز بر این مسئله آگاهی پیدا کرده‌اند.

آخرین رویارویی بزرگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد که طی ۳۳ روز جنگ نزدیک به ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه سهم نیروهای حزب‌الله از این تعداد قربانی را ۱۲۰۰ نفر و سهم ارتش اسرائیل را ۱۶۰ نفر اعلام کرده و یادآور شده که اغلب کشته‌شدگان در صفوف اسرائیلی‌ها را نظامیان تشکیل می‌دادند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: دولت لبنان را مسئول حملات راکتی حزب‌الله می‌دانیم

اسرائیل نخستین سپر دفاع موشکی «گنبد آهنین» را به ارتش آمریکا تحویل داد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟