۴۰ ماهواره استارلینک پس از پرتاب بر اثر طوفان خورشیدی نابود شدند

پرتاب ماهواره‌های استارلینک توسط فالکن ۹ اسپیس‌ایکس
پرتاب ماهواره‌های استارلینک توسط فالکن ۹ اسپیس‌ایکس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس می‌گوید طوفان‌های خورشیدی ژئومغناطیسی باعث شده‌اند تا۴۰ ماهواره اینترنتی استارلینک این شرکت نابود شوند.

آگهی

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس می‌گوید طوفان‌های خورشیدی باعث شده‌اند که ۴۰ ماهواره استارلینک این شرکت نابود شوند.

این ماهواره‌ها در ۳ فوریه توسط موشک فالکن۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی فلوریدا به مدار زمین پرتاب شده بودند ولی تنها به فاصله یک روز پس از پرتاب دچار سانحه شدند. بنابراعلام اسپیس‌ایکس وقوع طوفان خورشیدی باعث شد چگالی جو فوقانی زمین افزایش یابد، امری که متعاقبا سبب بروز اختلال در ماهواره‌ها شد و اکثر آن‌ها را نابود کرد.

انفجارهای مهیب در سطح خورشید باعث می‌شود باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری بوزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه فضای منظومه شمسی کند. این ذرات وقتی به کره زمین می‌رسند با میدان مغناطیسی آن وارد برهم‌کنش می‌شوند و طوفان خورشیدی را درست می‌کنند. در نتیجه این طوفان جو فوقانی زمین گرم شده و چگالی اتمسفر در نقاط بالایی افزایش می‌یابد، امری که سبب می‌شود ماهواره‌های مدار پایین تحت تاثیر قرار بگیرند.

طوفان ژئومغناطیسی جدید روز جمعه پس از فوران در سطح خورشید در ۳۰ ژانویه رخ داد و موجی از ذرات باردار را به سمت زمین فرستاد که سه روز بعد در ۲ فوریه به منطقه زمین رسید.

۴۹ ماهواره استارلینک اسپیس‌ایکس‌ که هفته گذشته پرتاب شدند، قرار بود در پایین‌ترین مدار و در کمترین فاصله از زمین (۲۱۰ کیلومتری) مستقر شوند. اسپیس ایکس به عمد ماهواره‌های استارلینک خود را در مدار پایین قرار می‌دهد تا در صورت بروز خرابی، بتواند آن‌ها را به سرعت از بین ببرد. اکنون با حادثه روز جمعه معلوم شده است که این طراحی مداری، ناوگان ماهواره‌ها را در برابر طوفان‌های ژئومغناطیسی آسیب‌پذیر کرده است.

موقعیت‌یاب‌های کارگذاشته درون ماهواره‌ها نشان داده‌اند شدت طوفان به حدی بوده است که باعث شده تا کشش اتمسفر تا ۵۰ درصد بیشتر از پرتاب‌های قبلی باشد و در نتیجه دستکم ۴۰ عدد از آن‌ها در یک «حالت امن» قفل شده‌اند و بدون اینکه بتوانند مرحله استقرار نهایی را کلید بزنند به حالت زباله فضایی سرگردان درآمده‌اند.

اسپیس‌ایکس گفته است این ماهواره‌ها خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها را ندارند چرا که با وجود مجدد به جو سوخته و از بین می‌روند؛ در نتیجه زباله مداری تولید نشده و هیچ قطعه ماهواره‌ای به زمین برخورد نخواهد کرد.

پرتاب هفته گذشته اسپیس‌ایکس ماموریت «استارلینک 7-4» نام داشت و سومین پرتاب این شرکت در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شد. اسپیس‌ایکس همینک ۱۸۰۰ ماهواره در مدار مدار دارد.

این شرکت می‌گوید قصد دارد تعداد این ماهواره‌ها را تا ۴۲ هزار ماهواره برساند و ابری فلکی از آن‌ها بسازد تا دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای مشتریان در هرنقطه از زمین به ویژه در مناطق دورافتاده یا دارای پوشش ضعیف شبکه فراهم کند.

این در حالی است که اخترشناسان و رصدگران نجومی از این پروژه به دلیل ایجاد مزاحمت تصویری برای تلسکوپ‌ها انتقاد کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا نسبت به سقوط بقایای ماهواره ۳۰۰ کیلوگرمی روی کره زمین هشدار داد

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت به زمین بازگشت

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک احتمالا تا ۳ ماه دیگر در سراسر جهان ارائه می‌شود