ناسا نسبت به سقوط بقایای ماهواره ۳۰۰ کیلوگرمی روی کره زمین هشدار داد

تصویر فرضی از ماهواره ناسا
تصویر فرضی از ماهواره ناسا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که این هفته یک ماهواره از رده‌خارج وارد جو شده و بر روی زمین سقوط خواهد کرد.

آگهی

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که این هفته یک ماهواره از رده‌خارج وارد جو شده و بر روی زمین سقوط خواهد کرد.

در حالی که ناسا نسبت به افتادن بقایای این ماهواره هشدار داده است، کارشناسان ردیابی فضایی احتمال خطر را «کم» ارزیابی کرده‌اند.

به گفته ناسا و پنتاگون، ماهواره علمی از رده‌خارج معروف به «آر‌اچ‌ای‌اس‌اس‌آی» (RHESSI) چهارشنبه شب در جو سقوط خواهد کرد. 

بنابر اعلام مقامات آمریکایی، بیشتر جرم این ماهواره ۳۰۰ کیلوگرمی در اثر ورود به جو زمین سوخته و به خاکستر تبدیل می‌شود، با این حال انتظار می‌رود بعضی از قسمت‌های آن باقی بمانند و روی زمین بیفتند. هر چند احتمال آسیب رسیدن به مردم روی زمین یک در ۲۴۶۷ تخمین زده شده است.

مکان سقوط این ماهواره هنوز مشخص نشده و معلوم نیست چه زمانی و در کجا ممکن است سقوط کند.

حدود ۳۰ هزار قطعه زباله بزرگ در مدار زمین سرگردان هستند که توسط شبکه‌های نظارت فضایی رصد می‌شوند. این در حالی است که میلیون‌ها قطعه دیگر نیز در مدار فوقانی زمین حضور دارند که خطر آن‌ها کمتر برآورد می‌شود.

بنا بر تخمین آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک میلیون جسم ۱ تا ۱۰ سانتی‌متری و بیش از ۱۳۰ میلیون جسم ۱ میلیمتر تا ۱ سانتی‌متری در مدار زمین در گردش هستند. این زباله‌های فضایی که با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند در صورت برخورد با دیگر ماهواره‌ها یا فضاپیماهای با سرنشین می‌توانند صدمات جدی ایجاد کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماهواره «آر‌اچ‌ای‌اس‌اس‌آی» در سال ۲۰۰۲ برای مطالعه خورشید به مدار زمین پرتاب شد و تا سال ۲۰۱۸ پیش از آنکه به دلیل مشکلات ارتباطی خاموش شود در خدمت دانشمندان قرار داشت.

این ماهواره با استفاده از تجهیزات علمی خود، که شامل یک طیف‌سنج تصویربرداری پرتوهای ایکس و گاما بود، شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشید را مورد مطالعه قرار می‌داد.

این ماهواره در طول ماموریت خود بیش از ۱۰۰ هزار رویداد پرتو ایکس را ثبت کرد، امری که به دانشمندان کمک کرد تا ذرات پرانرژی موجود در شراره‌های خورشیدی را مورد بررسی قرار دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حفره گرانشی در اقیانوس هند؛ چرا سطح آب در نقطه‌ای ۱۰۰ متر از باقی اقیانوس پایین‌تر است؟

۴۰ ماهواره استارلینک پس از پرتاب بر اثر طوفان خورشیدی نابود شدند

ایران: صدای مهیب در زاهدان احتمالا مربوط به سقوط قطعات ماهواره ظفر است