آرشیو کاخ سفید در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ؛ او چه اسنادی را با خود به فلوریدا برد؟

عمارت تاریخی مارالاگو اقامتگاه زمستانی دونالد ترامپ در پالم بیچ فلوریدا
عمارت تاریخی مارالاگو اقامتگاه زمستانی دونالد ترامپ در پالم بیچ فلوریدا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مکاتبات بین رئیس جمهورسابق آمریکا و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که خود ترامپ از آن‌ها با عنوان «نامه‌های عاشقانه» یاد کرده است و همینطور نامه‌ای که باراک اوباما در اولین روز ورود ترامپ به کاخ سفید برای او به یادگار گذاشته بود، از جمله اسناد مهمی است که دونالد ترامپ به اقامتگاه شخصی خود منتقل کرده

آگهی

بایگانی ملی و ثبت اداری آمریکا می‌گوید چیزی حدود ۱۵ پوشه شامل اسناد مربوط به دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به‌جای اینکه در بایگانی ملی نگهداری شود سر از اقامتگاه شخصی ترامپ در فلوریدا در آورده بود.

واشنگتن‌پست اولین رسانه‌ای بود که محتوای اسنادی که ماه گذشته از عمارت مارالاگو به واشنگتن بازگردانده شدند را رسانه‌ای کرد. مکاتبات بین رئیس جمهورسابق آمریکا و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که خود ترامپ از آن‌ها با عنوان «نامه‌های عاشقانه» یاد کرده است و همینطور نامه‌ای که باراک اوباما در اولین روز ورود ترامپ به کاخ سفید برای او به یادگار گذاشته بود، از جمله اسناد مهمی است که دونالد ترامپ «سرخود» به اقامتگاه شخصی خود منتقل کرده بود.

طبق قانونی که واشنگتن‌پست به آن استناد کرده تمام اسناد و مکاتبات شخص رییس جمهور و معاون او پس از پایان دوره خدمت باید از کاخ سفید به بایگانی ملی آمریکا منتقل شوند و بنابراین دونالد ترامپ باید در ژانویه ۲۰۲۱ همه این اسناد و مدارک را که نه به شخص او بلکه به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده تعلق دارند، تحویل می‌داده است.

خبر کشف این اسناد در فلوریدا یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که آرشیو آسیب دیده کاخ سفید در جریان حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، به کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان تحویل داده شد.

بایگانی ملی آمریکا اعلام کرده که در نهایت این ۱۵ پرونده و محتویات آن از فلوریدا برگشت داده شده‌اند. مشاوران دونالد ترامپ ضمن رد هر گونه سوء نیت رییس جمهور سابق در انتقال این اسناد و مدارک به اقامتگاه شخصی‌اش می‌گویند محتویات این پوشه‌ها عمدتا هدایا، یادگاری و نامه‌های سران و رهبران کشورها بوده است.

در همین‌حال شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌نقل از سه مقام سابق کاخ‌سفید می‌گوید آن‌ها به‌دفعات شاهد بوده‌اند که ترامپ اسنادی را که خوانده بوده یا دیگر برایش اهمیت نداشتند پاره کرده. بنا بر ادعای این افراد ترامپ پوشه‌ها و پرونده‌ها را به شیوه خودش مرتب می کرده یا عادت داشته بریده جراید یا پیش‌نویس توییت‌ها را پاره کند و زمین بریزد یا کاغذهایی را که لازم داشته با شیوه‌ای نامنظم روی هم سنجاق می‌کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان دستیاران ترامپ اغلب این پوشه‌ها را حین سفرهای او با هواپیمای ریاست جمهوری برایش حمل می‌کردند و او در حین پرواز بعضا با آن‌ها مشغول بوده؛ از مقالاتی که می خواسته مطلبی بیرون بکشد تا پیام‌هایی که در نظر داشته برای نزدیکان خود ارسال کند یا حتی حرف‌هایی که درباره سریال وست وینگ زده شده بود و از خواندنشان البته نفرت داشت و فقط بدنبال شناسایی افشاگران بود و بعضا یادداشت‌هایی مهم در مورد موضوعات سیاسی یا بحران‌های جدید.

استفانی گریشام، مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید در این باره می‌گوید:‌«همیشه وقتی بیرون می‌آمد چیزی همراه خود داشت و می‌گفت بگذاریدش درپرونده. در پروازهای بلند معمولا ۶ تا ۷ پوشه همراه خود می‌آورد. و هر وقت زمانی پیدا می‌کرد نگاهی به آن‌ها می‌انداخت.»

به‌طور معمول محافظان شخصی ترامپ پس از خروج او از اتاق، تکه پاره‌های باقیمانده کاغذها را جمع آوری می‌کردند. دو تن از مقامات سابق کاخ سفید که به شرط ناشناس ماندن با سی ان ان صحبت کرده اند، می گویند که مشخص نیست در نهایت کاغذ پاره های ترامپ چه سرنوشتی پیدا کرده اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ در نظر داشت لابراتورهای تولید مواد مخدر در مکزیک را با موشک هدف قرار دهد

ترامپ هتل لوکس واشنگتن را به بهای ۳۷۵ میلیون دلار واگذار می‌کند

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست