پایان عملیات پاکسازی زندان غویران سوریه؛ بیش از ۳۷۰ نفر کشته شدند

استقرار نیروهای کرد دموکراتیک سوریه در اطراف زندان غویران در شهر حسکه
استقرار نیروهای کرد دموکراتیک سوریه در اطراف زندان غویران در شهر حسکه Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بعد از حمله ده روز پیش ستیزه‌جویان داعش به زندان غویران در شهر حسکه واقع در شمال شرقی سوریه بیش از ۳۷۰ نفر جان خود را از دست دادند.

آگهی

نیروهای کرد مورد حمایت ایالات متحده در سوریه می‌گویند پس از چند روز درگیری با ستیزه‌جویان داعش، توانسته‌اند زندان غویران در شهر حسکه را پاکسازی کنند.

حدود ۱۰ روز پیش نیروهای داعش با حمله به این زندان که هم‌قطارانشان در آن در حبس بودند، درگیری‌هایی را به راه انداختند که بیش از ۳۷۰ کشته بر جای گذاشت و تعدادی از زندانیان داعش از این زندان فرار کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که نیروهای دموکراتیک سوریه منتشر کردند، کردها توانسته‌اند عملیات پاکسازی زندان ازنیروهای داعش را به پایان برسانند و بار دیگر کنترل آن را در اختیار بگیرند.

حمله نیروهای داعش به این زندان که روز ۲۰ ژانویه آغاز شده بود، بزرگترین عملیات گروه موسوم به دولت اسلامی در سالهای اخیر به شمار می‌رود. درگیری‌های چندین روزه بر سر کنترل این زندان که ستیزه‌جویان داعش در نقاط مختلف آن پنهان شده و سنگر گرفته بودند، کشته‌های بسیاری بر جای گذاشت.

این زندان که در شمال شرقی سوریه واقع شده اکنون تحت کنترل کردهای سوریه است و نیروهای داعش با حمله به آن قصد داشتند همرزمان خود را آزاد کنند.

تا پیش از این حمله، غویران محل نگهداری حدود ۴ هزار زندانی مرد و پسر جوان بود که توسط شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه مورد حمایت ایالات متحده است، اسیر شده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل بخش‌های بزرگی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارند.

دیدبان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده که از زمان شروع حمله ۳۷۳ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد ۲۶۸ نیروی داعشی بوده‌اند و ۹۸ جنگجوی کرد نیز در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند. همچنین در این عملیات دست‌کم ۷ غیرنظامی نیز جان باخته‌اند. این گروه حقوق بشری مستقر در بریتانیا در عین حال هشدار داده که ممکن است تعداد تلفات از این هم بیشتر باشد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ائتلاف تحت رهبری آمریکا با انجام حملات هوایی به مواضع داعش به نیروهای دموکراتیک سوریه برای پایان بخشیدن به این بحران کمک کرده است.

بسیاری از قبایل عرب نسبت به نحوه اداره این زندان از سوی کردها معترض هستند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که عرب‌های محلی با انتقاد از عملکرد کردها، آنها را به تبعیض نژادی متهم می‌کنند و معتقدند بسیاری از زندانیان عرب بدون اتهام یا محاکمه در این زندان گرفتار مانده‌اند.

جنگ سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد تاکنون جان حدود نیم میلیون نفر را گرفته و همچنین باعث بزرگترین آوارگی ناشی از درگیری را در کل دنیا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگارش گزارش داده که روز شنبه کامیونی را دیده که در آن انبوهی از اجساد در منطقه‌ای نزدیک زندان در حال جا به جایی بوده است.همچنین یک بولدوزر هم در حال انداختن تعداد بیشتری جنازه روی کامیون بوده است. این خبرگزاری گفته گمان می‌رود که این جنازه‌ها متعلق به اعضای داعش باشد.

در همین زمینه فرهاد شامی، که ریاست دفتر رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه را برعهده دارد به خبرگزاری فرانسه گفته که اجساد اعضای داعش در مناطق دورافتاده و تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه دفن خواهند شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید خشونت‌های اخیر در حسکه باعث شد تا دست‌کم ۴۵ هزار نفر از این منطقه فرار کنند و بسیاری نیز به خانه‌های بستگان خود پناه ببرند. صدها نفر نیز مجبور شدند در مساجد و تالارهای عروسی شهر بخوابند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: رهبر داعش در جریان حمله نیروهای آمریکایی به ادلب کشته شد

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند

تنش بین آمریکا و عضو ناتو در سوریه؛ پنتاگون: پهپاد ترکیه را زدیم چون تهدیدی علیه نیروهایمان بود