ایران فعالیت مجتمع هسته‌ای تسای کرج را به اصفهان منتقل می‌کند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده که استفاده از مجتمع هسته‌ای تسای کرج متوقف شده است.

آگهی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده که استفاده از مجتمع هسته‌ای تسای کرج متوقف شده است.

این مجتمع در تابستان سال گذشته میلادی مورد حمله قرار گرفت و عملا از کار افتاد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران مجتمع جدیدی را در اصفهان ایجاد کرده است. قرار است در سایت جدید، مانند مجتمع تسای کرج میله‌های روتور سانتریفیوژ و قطعات مربوط به آن تولید شود.

ایران در تابستان سال گذشته اعلام کرد یک عملیات خرابکارانه پهپادی در این مجتمع را ناکام گذاشته است. با این حال پس از انتشار تصاویر ماهواره‌ای، تهران پذیرفت که این مجتمع در جریان این حمله خسارت دیده و دوربین‌های نظارتی آژانس در آن از کار افتاده‌اند.

بحث راه‌اندازی دوباره دوربین‌های آژانس یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران و این نهاد بین‌المللی در ماه‌های گذشته بود. سرانجام در ماه دسامبر مقام‌های ایران و شخص رافائل گروسی برای نصب دوباره دوربین‌ها با یکدیگر به توافق رسیدند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با وجود هشدارهای پرشمار به ایران در ماه‌های اخیر به‌دلیل افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم غنی شده، آب سنگین و میله‌های سوخت فلزی، هنوز بیانیه‌ای علیه تهران صادر نکرده و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد نفرستاده است.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران، ۴ عضو برجام و ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین همچنان ادامه دارد. نمایندگان کشورهای عضو برجام روز جمعه برای اتخاذ تصمیم‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند و احتمالا گفت‌وگوها در هفته جاری از سر گرفته می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست اتحادیه اروپا برای دسترسی فوری به مجتمع تسای کرج؛ ایران: گزارش آژانس دقیق نیست

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند