مقامات آمریکایی: مسکو ذخایر خون به نوار مرزی با اوکراین فرستاده است

سرباز روس در یک تمرین نظامی
سرباز روس در یک تمرین نظامی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در بحبوحه تنش‌ها با مسکو بر سر اوکراین، «به زودی» شمار کمی از سربازان آمریکایی را به شرق اروپا اعزام خواهد کرد.

آگهی

سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که روسیه در امتداد نوار مرزی خود با اوکراین با استقرار ایستگاه های بانک خون، از هم اکنون خون مورد نیاز برای مجروحان احتمالی درگیری با اوکراین را تامین کرده‌است.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده به این خبرگزاری گفتند که شاخص‌هایی مانند ذخیره خون در درک میزان آمادگی مسکو برای تهاجم به اوکراین در صورتی که پوتین تصمیم به حمله بگیرد، حیاتی است.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در بحبوحه تنش‌ها با مسکو بر سر اوکراین، «به زودی» شمار کمی از سربازان آمریکایی را به شرق اروپا اعزام خواهد کرد.

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «من به زودی نیروهای آمریکایی را به اروپای شرقی و کشورهای عضو ناتو می‌فرستم. نه زیاد.»

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۸۵۰۰ سرباز را برای تقویت ناتو در حالت آماده‌باش قرار داده است.

جو بایدن با این حال تکرار کرده است که بحثی درباره اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین که عضو ناتو نیست وجود ندارد.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت که تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزی اوکراین به جایی رسیده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اکنون طیف کاملی از گزینه‌های نظامی از اقدامات کوتاه تا یک تهاجم تمام عیار را در اختیار دارد.

در حالی که هنوز اعتقاد نداریم که پوتین تصمیم نهایی را برای استفاده از این نیروها علیه اوکراین گرفته باشد اما او اکنون به وضوح این توانایی را دارد.
لوید آستین
وزیر دفاع آمریکا

آستین در یک نشست خبری در پنتاگون گفت: «در حالی که هنوز اعتقاد نداریم که پوتین تصمیم نهایی را برای استفاده از این نیروها علیه اوکراین گرفته باشد اما او اکنون به وضوح این توانایی را دارد.»

بوریس جانسون با پوتین تماس می گیرد

از سوی دیگر سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا شامگاه جمعه گفت که بوریس جانسون می‌خواهد از «خونریزی» در اوکراین جلوگیری کند و باید با ولادیمیر پوتین تماس بگیرد تا بار دیگر از او بخواهد «یک گام به عقب بردارد و از طریق دیپلماتیک تعامل داشته باشد.»

سخنگوی دفتر نخست وزیری در بیانیه‌ای گفت: «بوریس جانسون مصمم است تلاش‌های دیپلماتیک را تسریع و بازدارندگی را برای جلوگیری از خونریزی در اروپا تقویت کند.»

وی افزود: «او بر لزوم عقب نشینی روسیه و تعامل دیپلماتیک در گفت‌وگو با پوتین در این هفته تاکید خواهد کرد.»

وی همچنین گفته است که بوریس جانسون هفته دیگر به منطقه سفر می‌کند اما زمان و مکان سفر نخست وزیر بریتانیا را اعلام نکرده است.

آموزش سربازان اوکراینی توسط بریتانیا

AP Photo
آموزش نیروهای اوکراینیAP Photo

همزمان بریتانیا در روز جمعه سربازان اوکراینی را با پوشش زمستانی سیاه و سفید خزدار برای شلیک پرتابگرهای ضد تانک این کشور آموزش داد.

بریتانیا اوایل این ماه اعلام کرد که به اوکراین سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را می‌فرستد و به پرسنل آن‌ها آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند.

روسیه در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار نیروی نظامی را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است که باعث نگرانی‌هایی شده است. در مقابل مسکو هرگونه طرح حمله به اوکراین را رد می‌کند اما بر تضمین‌های کتبی برای امنیت روسیه از جمله وعده عدم پیوستن اوکراین به ناتو اصرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن ۳ هزار نیروی دیگر به اروپا اعزام می‌کند، احتمال سفر ماکرون به روسیه

بحران اوکراین؛ بایدن: برای هر اتفاقی آماده‌ایم

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در گفتگو با یورونیوز: مسکو برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد