لوکاشنکو: من دیکتاتور هستم؛ اگر به روسیه حمله شود وارد جنگ می‌شویم

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس جمهوری بلاروس سطح تنش کنونی در اروپا را «بحرانی» ارزیابی و تهدید کرد که در صورت وقوع جنگ از ارتش روسیه در خاک خود استقبال خواهد کرد.

آگهی

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز جمعه ۲۸ ژانویه گفت که کشورش در صورت حمله به روسیه، وارد جنگ خواهد شد و قول داد در صورت درگیری، «صدها هزار» سرباز روس را در خاک خود خواهد پذیرفت.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. روسیه ده‌ها هزار سرباز را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و خواستار تضمین امنیت خود شده است. این کشور در حال تدارک مانورهای مشترک با مینسک در دروازهای اتحادیه اروپا است.

آقای لوکاشنکو در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که اگر به کشورش یا کشور متحدش، روسیه به‌طور مستقیم حمله شود، جنگ رخ خواهد داد.

لوکاشنکو گفت: «ما برای دفاع از سرزمین و میهن خود خواهیم ایستاد.»

وی افزود که این جنگ هیچ برنده‌ای ندارد، زیرا همه همه‌چیز را از دست خواهند داد.

رئیس جمهوری بلاروس سطح تنش کنونی در اروپا را «بحرانی» ارزیابی و تهدید کرد که در صورت وقوع جنگ از ارتش روسیه در خاک خود استقبال خواهد کرد.

وی تاکید کرد که «اگر تجاوزی به خاک بلاروس صورت گیرد، صدها هزار سرباز روس حضور خواهند داشت که همراه با صدها هزار بلاروس از این سرزمین دفاع می‌کنند.»

طبق تخمین برخی از کشورهای غربی دست‌کم ۱۰۰ هزار سرباز روسی از روزهای انتهایی سال ۲۰۲۱ تاکنون در مرز اوکراین تجمع کرده‌اند.

روسیه هرگونه تهاجم را رد می‌کند اما خود را در معرض تهدید توصیف می‌کند.

لوکاشنکو: من یک دیکتاتور هستم

آقای لوکاشنکو در همین روز در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران که «فهم و تصویر شما از دموکراسی در بلاروس چیست؟» از زبان طنز و کنایه استفاده کرد و گفت که «من یک دیکتاتور هستم».

رئیس جمهوری بلاروس که از او به عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» نام برده می‌شود گفت: «می‌دانی، من یک دیکتاتور هستم. و فهم دموکراسی برای من مشکل است.»

وی در ادامه پاسخ به همین سوال افزود:«نگاه ما به یک سمت و سو است، ما در یک مسیر حرکت می‌کنیم. نظرات ما متفاوت است اما تصمیم خود را می‌گیریم و جلو می‌رویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش لحظه به لحظه از بحران اوکراین: ناوهای روسیه وارد آب‌های شبه جزیره کریمه شدند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است