کی‌یف می‌گوید هکرهای مرتبط با بلاروس مسئول حمله سایبری روز جمعه به دولت اوکراین هستند

حمله سایبری به اوکراین
حمله سایبری به اوکراین Copyright رویترز کانکت
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجمان سایبری در پیام هک خود به کشتار گالیسیای شرقی در اوکراین ارجاع داده اند؛ قتل عامی که در جریان اشغال اوکراین از سوی آلمان نازی توسط اپوزیسیون ضد کمونیست این کشور علیه نیروهای حامی مسکو و همچنین یهودیان انجام شد.

آگهی

یک مقام امنیتی اوکراین به خبرگزاری رویترز گفت که دولت کی‌یف فکر می‌کند یک گروه هکری وابسته به سرویس‌های امنیتی بلاروس مسئول حمله سایبری هفته گذشته به وبسایت‌های دولتی اوکراین هستند.

پایگاه‌های اینترنتی دولت اوکراین روز جمعه با پیامی هشدارآمیز به شهروندان این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت. در آن روز کاربران در زمان اتصال به وبسایت‌های دولتی اوکراین با این پیام مواجه می‌شدند: «اوکراینی‌ها! همه داده‌های شخصی شما بر روی شبکه عمومی بارگذاری شد. تمام داده‌های رایانه از بین رفت و امکان بازیابی آن وجود ندارد. تمام اطلاعات شما علنی شده است. بترسید و در انتظار بدترین حالت باشید. این گذشته، حال و آینده شما است!» این پیام به سه زبان روسی، اوکراینی و لهستانی منتشر شد. مهاجمان سایبری در این پیام به قتل عام گالیسیای شرقی در اوکراین ارجاع داده‌اند؛ قتل عامی که در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال اوکراین از سوی آلمان نازی و توسط اپوزیسیون ضد کمونیست این کشور علیه نیروهای حامی مسکو و به‌ویژه یهودیان انجام شد. روسیه و جدایی‌طلبان شرق اوکراین دولت ملی‌گرای کی‌یف و به‌ویژه گروه‌های راست‌گرای افراطی قدرتمند این کشور را ادامه دهنده راه همدستان نازی‌ها معرفی می‌کنند.

به گفته سرهی دمدیوک، معاون شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین این گروه هکری با نام UNC1151 با سرویس‌های امنیتی روسیه هم مرتبط است. پیش از این مقام‌های اوکراینی روسیه را به دست داشتن در حمله سایبری روز جمعه متهم کرده بودند. این مقام عالی‌رتبه امنیتی اوکراین می‌گوید رد پای همین گروه پیش‌تر در حملات سایبری به لیتوانی، لتونی لهستان و اوکراین دیده شده بود.

روسیه و بلاروس تاکنون پاسخی به اتهام‌ها درباره حمله سایبری روز جمعه نشان نداده اند. این در حالی است که با توجه به تشدید تنش در مرزهای روسیه و اوکراین، مسکو همواره هرگونه قصد و نیت برای حمله به خاک کشور همسایه را رد می‌کند. روز گذشته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با بالا بردن درجه هشدار نسبت به تهاجم قریب‌الوقوع نظامیان روسی به اوکراین گفت مسکو شماری خرابکار را برای بهانه‌تراشی به منظور حمله به نیروهای اوکراینی به شرق این کشور و مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اعزام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار مایکروسافت: هکرهای وابسته به ایران به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا حمله می‌کنند

آمریکا: هکرهای «خلاق» روس با نفوذ به دوربین‌های مداربسته کافه‌های اوکراین اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند

ارتش بریتانیا درباره هک حساب‌های توییتر و یوتیوب خود تحقیق می‌کند