لوکاشنکو از برگزاری رزمایش مشترک روسیه و بلاروس در ماه آینده خبر داد

دیدار الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس با فرماندهان نظامی این کشور
دیدار الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس با فرماندهان نظامی این کشور Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس از برگزاری رزمایش مشترک نیروهای نظامی کشورش و روسیه در ماه فوریه خبر داد.

آگهی

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس از برگزاری رزمایش مشترک نیروهای نظامی کشورش و روسیه در ماه فوریه خبر داد.

رئیس جمهوری بلاروس در حالی از برگزاری این رزمایش با متحد نزدیک خود خبر داده که روابط روسیه با آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی واشنگتن بر سر اوکراین پرتنش گزارش می‌شود.

آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی این کشور نگران هستند که روسیه به اوکراین حمله نظامی کند اما مسکو وجود چنین برنامه‌ای را رد کرده است.

در هر حال لوکاشنکو خطاب به وزیر دفاع خود گفت: «ما قصد داشتیم تمرینات نظامی خود را در ماه فوریه آغاز کنیم. تاریخ دقیقی را تعیین کنید و به ما اطلاع دهید.»

رئیس جمهور بلاروس که از زمان سرکوب شدید مخالفانش در سال ۲۰۲۰ و مسأله مهاجران، به یک شخص منفور در غرب تبدیل شده است، گفت که این رزمایش در مرزهای جنوبی و غربی بلاروس برگزار خواهد شد.

جمهوری ۹.۵ میلیون نفری شوروی سابق که مسکو آن را به عنوان یک کشور حائل در برابر غرب می‌بیند، از جنوب با اوکراین و از غرب با دو کشور عضو ناتو یعنی لهستان و لیتوانی مرزهای مشترک دارد.

تمرینات عادی

لوکاشنکو در سخنانی که توسط وزارت دفاع بلاروس منتشر شده است، اوکراین را به استقرار نیروهای نظامی‌اش در نزدیکی مرز بلاروس متهم کرد. او گفت که لهستان و کشورهای بالتیک بیش از ۳۰ هزار سرباز در نزدیکی مرزهای بلاروس مستقر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی بلاروس، بلتا، لوکاشنکو گفت که یکی از اهداف رزمایش مشترک نیروهای نظامی کشورش و روسیه باید اجرای تمرینات عادی برای رویارویی با نیروهای نظامی لهستان و کشورهای بالتیک در غرب و اوکراین در جنوب باشد.

روسیه و بررسی سناریوهای مختلف برای برخورد با غرب

کرملین هم به طور جداگانه از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی استونی برای میزبانی از نیروهای ناتو تا ۵ هزار نفر ابراز نگرانی کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از همین رو دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «این دقیقاً موضوعاتی است که ثابت می‌کند ما دلایلی برای نگرانی داریم و ثابت می‌کند که ما دلیل تشدید تنش‌ها نیستیم.»

او که پس از انتشار گزارش‌های تأیید نشده در مورد استقرار موشک‌های روسی در ونزوئلا و کوبا در صورت امتناع کشورهای غربی از ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو سخن می‌گفت، تصریح کرد: «در شرایط فعلی، روسیه به این فکر می‌کند که چگونه امنیت خود را تضمین کند ... ما در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در روابط مسکو و غرب؛ روسیه ۲ بمب‌افکن هسته‌ای را بر فراز بلاروس به پرواز درآورد

تنش در مرز اوکراین با بلاروس و روسیه؛ اعزام هزاران نظامی و آماده‌باش مرکل برای تحریم‌‌های جدید

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است