آمریکا روسیه را به اعزام نیروهای خرابکار نفوذی به اوکراین برای بهانه‌تراشی به منظور حمله متهم کرد

یک سرباز اوکراینی در جبهه دونتسک
یک سرباز اوکراینی در جبهه دونتسک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP-AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه اعلام کرد گزارش‌ نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشانگر آن است که روسیه پیشاپیش یک بهانه دروغین برای حمله به خاک اوکراین ساخته و عملیات شناسایی برای آغاز این تهاجم انجام داده است.

آگهی

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه اعلام کرد گزارش‌ نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشانگر آن است که روسیه پیشاپیش یک بهانه دروغین برای حمله به خاک اوکراین ساخته و عملیات شناسایی برای آغاز این تهاجم انجام داده است. این هشدار در حالی منتشر شد که کی‌یف، روسیه را به دست داشتن در یک حمله سایبری گسترده به وزارت‌خانه‌های اوکراین متهم می‌کند.

خانم ساکی در جریان نشست خبری روزانه کاخ سفید گفت: «روسیه تمام امکانات را برای تراشیدن یک بهانه به‌منظور حمله به خاک اوکراین به کار گرفته است. برای رسیدن به این هدف، عملیات خرابکاری و اطلاعاتی به قصد متهم کردن اوکراین به آمادگی برای حمله قریب‌الوقوع به نیروهای مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین انجام شده است.» براساس این گزارش «نیروهای نفوذی روسیه با مهارت جنگ شهری و بمب‌گذاری برای حمله‌ به جدایی‌طلبان و انداختن مسئولیت به نیروهای اوکراینی در شرق این کشور مستقر شده‌اند.»

این اتهامات بی‌سابقه در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان روسیه و ایالات متحده آمریکا دوشنبه هفته پیش به‌منظور کاهش تنش به‌ویژه در اوکراین و مرزهای شرقی روسیه با یکدیگر دیدار کرده بودند. سرگئی ریابکوف، دیپلمات ارشد روسیه ۵ روز پیش تاکید کرده بود مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به خاک اوکراین ندارد.

سخنگوی کاخ سفید با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا گفت: «ارتش روسیه آماده است تا چند هفته پیش از آغاز تهاجم نظامی فعالیت‌هایش را شروع کند. این حمله در زمانی میان نیمه ژانویه تا نیمه فوریه (از امروز تا یک ماه دیگر) شروع خواهد شد. خانم ساگی می‌گوید در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، چنین تهاجمی طبیعتا «با نقش کلی حقوق انسان‌ها و جرایم جنگی همراه خواهد بود.»

روسیه در نخستین واکنش به این اظهارات، ایالات متحده را به «اتهام‌زنی بی‌حد و حصر و بی‌پایه و اساس» متهم کرد.

ایالات متحده آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا به همراه اوکراین، از ماه‌‌ها پیش روسیه را به تمرکز ۱۰۰هزار نیروی نظامی در مرز با اوکراین و آمادگی برای تهاجم و اشغال بخش‌هایی از این کشور متهم می‌کنند. مسکو با رد این ادعا از غرب می خواهد تا تضمین امنیتی لازم و به‌ویژه عدم عضویت اوکراین در ناتو صریحا اعلام و داده شود.

از زمان پیروزی انقلاب میدان در سال ۲۰۱۴ و سرنگونی حکومت مورد حمایت مسکو در اوکراین، روسیه در آغاز شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد. پس از آن گروه‌های سیاسی نظامی اکثریت روس زبان شرق با حمایت مسکو اعلام استقلال کردند و تا کنون دو جمهوری خودخوانده و خودمختار خلق دونباس و دونتسک را تشکیل دادهاند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون درگیری در استان‌های شرقی اوکراین و هم مرز با روسیه، با شدت و ضعف ادامه دارد. در جریان این مخاصمه نظامی دست‌کم ۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند