اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه ۴ مقام بلاروسی به اتهام فرود اجباری پرواز رایان‌ایر

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای امنیتی بلاروس سال گذشته با تهدید دروغ بمب‌گذاری در پرواز شرکت رایان‌ایر این هواپیما را به فرود در فرودگاه میسنک مجبور کردند تا بتوانند یکی از مخالفان این کشور را که در هواپیما بود، دستگیر کنند.

آگهی

وزارت دادگستری آمریکا چهار مقام بلاروس را به دزدی هوایی به منظور دستگیری یک مخالف سیاسی این کشور در هواپیما متهم کرد.

این اتهام مربوط به ماجرای دستگیری رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار ۲۶ ساله رسانه‌های مخالف دولت است که سال گذشته به صورتی غیرمعمول صورت گرفت. ۲۳ مه سال ۲۰۲۱ دولت بلاروس با بهانه دروغ وجود بمب در هواپیما، پرواز ۴۹۷۸ هواپیمایی رایان ایر را که از آتن به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در حال پرواز بود، به فرود اضطراری در بلاروس مجبور کرد.

بعد از فرود اضطراری آن پرواز که بیش از ۱۰۰ مسافر هم در آن حضور داشتند، ماموران امنیتی بلاروس پروتاسویچ را دستگیر کردند.

از همان زمان وزارت دادگستری آمریکا پرونده مربوط به آن پرواز را که ۴ شهروند آمریکایی هم در آن حضور داشتند، مورد پیگیری قرار داد. در نهایت روز پنجشنبه ۲۰ ژانویه این وزارتخانه آمریکایی اعلام کرد ۴ متهم از جمله لئونید میکالایویچ چورو و اولگ کازیوچیتس، به ترتیب مدیر کل و معاون مدیر کل سازمان هواپیمایی دولتی در این پرونده متهم هستند.

همچنین این پرونده دو متهم دیگر دارند که در سرویس‌های امنیتی بلاروس نقش‌آفرین هستند اما اسامی کامل آنها برای اف بی آی روشن نشده است.

مایک دریسکول، دستیار مدیر اف بی آی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «اف بی آی عملیات مفصلی را برای بررسی این پرونده و شناسایی عوامل این اتفاق انجام داد. آنچه در پرواز شرکت رایان ایر رخ داد، نه تنها نقض بی پروای قوانین آمریکاست، بلکه برای ایمنی هر فردی که با هواپیما پرواز می کند بسیار خطرناک است.»

عملیات انحراف پرواز رایان ایر از سوی سرویس‌های امنیتی بلاروس رهبری شد و ماموران دولتی توانستند پروتاسویچ را که در رسانه مخالف دولت Nexta کار می‌کرد و همچنین دوست دخترش، صوفیا ساپیگا را که دانشجوی حقوق در دانشگاه علوم انسانی لیتوانی بود، در فرودگاه میسنک دستگیر کنند. از آن زمان تاکنون هر دو این افراد با اتهامات مختلف در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

بر اساس کیفرخواست ایالات متحده، مقامات امنیتی بلاروس قبل از بلند شدن پرواز رایان ایر از آتن، تهدید ناشی از یک بمب را به مقامات ترافیک مرکز کنترل هوایی مینسک اطلاع دادند و خواستار تغییر مسیر هواپیما به مینسک شدند. 

آنها منتظر ماندند تا هواپیما وارد حریم هوایی بلاروس شود و سپس به خلبان اعلام کردند که این پرواز با تهدید بمب‌گذاری مواجه است. مقامات امنیتی بلاروس از این طریق هواپیما را مجبور به فرود اضطراری در میسنک کردند. این حادثه خشم بین‌المللی و تحریم‌های تنبیهی از سوی اروپا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده را به دنبال داشت. 

چهار متهم این پرونده که در بلاروس آزاد هستند، در صورت محاکمه در ایالات متحده، همگی با حبس ابد مواجه خواهند شد. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی هم که پیشتر اعلام کرده این پرونده را بررسی می‌کند، روز دوشنبه تاکید کرد که تحقیقاتش تکمیل شده و در پایان ماه میلادی نتایج آن‌را منتشر خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرود اضطراری «قلابی» هواپیما و بازداشت منتقد سیاسی؛ اروپا تحریم بلاروس را بررسی می‌کند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است