دیوان دادگستری اروپا علیه رایان ایر حکم داد؛ حمایت از کمک‌های ملی به شرکت‌های هواپیمایی

رایان ایر
رایان ایر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان دادگستری اروپا(ECJ) روز چهارشنبه علیه «رایان ایر» رای داد و با صدور حکمی تاکید کرد كه حمایت کشورهای اروپایی از رقبای این شرکت‌ هواپیمایی در دوران همه‌گیری کرونا غیرقانونی نبوده است.

آگهی

دیوان دادگستری اروپا (ECJ) روز چهارشنبه علیه «رایان ایر» رای داد و با صدور حکمی تاکید کرد كه حمایت کشورهای اروپایی از رقبای این شرکت‌ هواپیمایی در دوران همه‌گیری کرونا غیرقانونی نبوده است.

شرکت هواپیمایی ایرلند پیشتر مدعی شده بود که کمک‌های مالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شرکت‌های هواپیمایی پرچمدار ناقض قوانین این اتحادیه است.

در حکم دیوان دادگستری اروپا آمده است که تضمین وام ۶۰۰ میلیون یورویی دولت فنلاند برای حمایت از شرکت «فین ایر» در شرایطی که نجات این شرکت از بحران تاثیر قابل توجهی بر مقابله با تشدید مشکلات اقتصادی فنلاند داشته، ضروری بوده است.

در مقابل، رایان ایر صدور این حکم را به عقب راندن ۳۰ ساله روند آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوایی تعبیر کرد و گفت که صدور مجوز به کشورهایی همچون فنلاند، دانمارک و سوئد برای اعطای کمک مالی به شرکت‌هایی که پرچم ملی این کشورها را بر روی هواپیماهای خود نصب کرده‌اند، در واقع حمایت از شرکت‌های ناکارآمد در برابر رقبای قدرتمند با اتکا به حربه ملیت است.

این شرکت ایرلندی از دیوان دادگستری اروپا درخواست تا با تجدیدنظر در حکم خود پرداخت این یارانه‌های ناعادلانه را به نفع رقابت، مصرف کنندگان و بازار واحد اروپا لغو کند.

افزون بر حمایت فنلاند، دانمارک و سوئد از شرکت‌های هواپیمایی خود دولت‌های اروپایی دیگر همچون فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز از شرکت‌های ایرفرانس (۱۰.۶میلیارد یورو)، لوفت‌هانزا (۱۱ میلیارد یورو) و آلیتالیا (۳.۵ میلیارد یورو) حمایت کردند.

اتحادیه اروپا تا پیش رخداد رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا از اعطای بیشتر کمک‌های دولتی به دلیل خدشه‌دار کردن فضای رقابتی شرکت‌ها مانعت به عمل می‌آورد ولی پس از همه‌گیری کرونا مواجهه با چنین کمک‌هایی از سوی بروکسل با تسامح بیشتری صورت می‌گیرد.

مطابق گزارش سازمان اروپایی ایمنی ناوبری هوایی، ترافیک هوایی میان کشورهای اروپایی طی سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافته و این ترافیک میان کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان نیز ۵۹ درصد افت کرده است. این امر منجر به تحمیل خسارت ۲۲.۲ میلیارد دلاری به شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و کاهش درآمد ۳۳.۶ میلیارد یورویی فرودگاه‌های این کشورها شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون اروپا کمک ۴.۷ میلیارد یورویی دولت فرانسه به «ایرفرانس» را تائيد کرد

ضرر ۲.۶ میلیارد یورویی شرکت ایرفرانس- کی‌ال‌ام در پی همه‌گیری کرونا

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟