دادگاه حبیب اسیود شهروند ایرانی-سوئدی و رهبر پیشین «حرکت نضال» برگزار شد

نخستین جلسه دادگاه فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»
نخستین جلسه دادگاه فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود» Copyright میزان
Copyright میزان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه «حرکت النضال» آبان ماه سال گذشته گفته بود که ایران این فعال سیاسی را در ترکیه ربوده است. وی ساکن شهروندی سوئد را دارد.

آگهی

نخستین جلسه دادگاه فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»، رهبر پیشین گروه «حرکت النضال» در تهران آغاز شد.

طبق کیفرخواست صادره یکی از اتهام آقای چعب «اداره و سرگروهی گروه حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» عنوان شده که مقامات قضایی ایران، این گروه را «تروریستی» توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که آقای چعب در «عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان از جمله حمله به مردم اهواز در جریان رژه هفته دفاع مقدس در سال ۹۷ است که منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان اهوازی شد» دست داشته است.

از دیگر اتهام‌های حبیب اسیود طبق کیفرخواست «بمب‌گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، سازمان برنامه و بودجه اهواز، اداره محیط زیست، انتقال خط لوله‌های نفت، محور انتقال نفت آبادان به اهواز و ماهشهر، فرمانداری دزفول و آبادان، در بانک سامان اهواز و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز» عنوان شده است.

گروه «حرکت النضال» آبان ماه سال گذشته گفته بود که ایران این فعال سیاسی را در ترکیه ربوده است. وی ساکن شهروندی سوئد را دارد.

نخستین جلسه دادگاه فرج‌الله چعب در حالی که وی لباس زندان را بر تن داشت در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری برگزار شد.

ایران می‌گوید که گروه حرکت النضال در حمله تروریستی سال ۱۳۹۷ در رژه اهواز نقش داشته است. در این حمله ۲۵ نفر از جمله غیرنظامیان کشته شدند. برخی از مقام‌های این گروه نیز پس از حمله، آن را «اقدامی مشروع» توصیف و اعلام کردند که «مقاومت ملی اهواز» آن را انجام داد. این گروه می‌گوید که برای استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه می‌کند.

یک ماه پس از بازداشت اسیود شبکه تلویزیونی «تی‌آر‌تی» ترکیه گفت که این کشور شبکه‌ای مرتبط با ناجی شریقی زیندشتی را که یک قاچاقچی مواد مخدر در ارتباط با ایران بوده، دستگیر کرده است. طبق گزارش این شبکه تمامی این ۱۱ نفر شهروند ترکیه هستند و در ربودن و انتقال حبیب اسیود به ایران دست داشته‌اند.

اعتراف‌های حبیب اسیود به مانند بسیاری از زندانیان سیاسی سال گذشته در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد و وی گفته که از سوی نیروهای وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده است.

ترکیه می‌گوید که ناجی شریقی زیندشتی قاچاقچی مواد مخدر که با وزارت اطلاعات ایران همکاری می‌کرده است از سال ۲۰۱۸ تاکنون ناپدید شده بود اما سازمان اطلاعات ترکیه می‌گوید که او در ایران است.

در سال‌های اخیر برخی از چهره‌های سیاسی ساکن خارج از ایران در کشورهای همسایه بازداشت و به ایران منتقل شدند. روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که ساکن فرانسه بود، در عراق بازداشت و به ایران منتقل شد. وی سال گذشته اعدام شد.

جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» نیز در سال گذشته به ایران منتقل شد و در بازداشت به سر می‌برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلماسی گروگانگیری؛ «جمهوری اسلامی همه را جاسوس می‌پندارد»

یک منبع دیپلماتیک فرانسه ادعای مشارکت سازمان امنیت این کشور در ربودن روح‌الله زم را تکذیب کرد

نماینده مجلس ایران: نیروهای اطلاعاتی در حال بازجویی از حبیب اسیود هستند