زمین لرزه در غرب افغانستان ده‌ها قربانی گرفت

عکس آرشیوی از زمین لرزه سال ۲۰۱۵ در افغانستان
عکس آرشیوی از زمین لرزه سال ۲۰۱۵ در افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌های رسیده از افغانستان حاکی است زمین لرزه ۵.۳ ریشتری در غرب این کشور در روز دوشنبه ۱۷ ژانویه دست کم ۲۶ کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

آگهی

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۳ در مقیاس ریشتر عصر روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه/ هفدهم ژانویه غرب افغانستان را تکان داد و دست کم ۲۶کشته بر جای گذاشت.

گزارش‌های رسیده از افغانستان حاکی است که دست کم پنج تن از قربانیان را زنان تشکیل می‌دهند چندین تن دیگر از ساکنان منطقه حادثه دیده زخمی شده‌اند.

بازمحمد سروری؛ مسئول فرهنگی طالبان در بادغیس در گفتگو با خبرگزاری افق ضمن اشاره به اینکه شمار قربانیان احتمالا تا ساعات آینده افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: «تنها ۱۵ نفر در روستای موسوم به «بادروک» ولسوالی قادس جان باخته‌اند.»

محمد صالح پوردل، مسئول ولسوالی قادس نیز ضمن اشاره به حضور زنان و کودکان در میان قربانیان به خبرگزاری فرانسه گفت اغلب افراد بر اثر فروریختن ساختمان‌های مسکونی و ماندن زیر آوارها در ولایت بادغیس جان خود را از دست داده‌اند.

کانون این زمین‌لرزه در عمق ۱۸ کیلومتری زمین و حدود چهل و یک کیلومتری شرق «قلعه نو»، مرکز ولایت بادغیس در غرب افغانستان گزارش شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

موسسه لرزه نگاری ایالات متحده آمریکا در حالی شدت این زمین لرزه را ۵.۳ ریشتر ارزیابی کرده که بزرگی این زلزله ابتدا ۵.۶ ریشتر گزارش شده بود.

رسانه‌های محلی همچنین با اشاره به خسارات هنگفت مالی به جا مانده از این زمین‌لرزه و تلاش امدادگران برای نجات جان حادثه‌دیدگان اعلام کردند که این نخستین زمین لرزه مرگبار طی سال‌های اخیر در مناطق غربی افغانستان بوده است.

بخشی از افغانستان به‌خصوص مناطق مشرف به رشته‌کوه هندوکش که در محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند واقع شده است، غالباً تحت تأثیر زلزله قرار می‌گیرد.

زمین لرزه قدرتمندی به بزرگی ۷.۵ در مقیاس ریشتر سال ۲۰۱۵مناطق مشرف به رشته‌کوه واقع در سراسر جنوب آسیا را به شدت تکان داد که در جریان آن ۲۸۰ نفر جان باختند؛ اغلب قربانیان این زمین لرزه شهروندان پاکستان بودند.

این زمین لرزه ها به دلیل مقاومت کم ساختمان ها در افغانستان معمولا ویرانگر است و علاوه بر به جای گذاشتن خسارات مالی گسترده‌، شمار زیادی از شهروندان این کشور را نیز به کشتن می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار مصدومین زلزله‌های استان هرمزگان به ۹۹ نفر رسید

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟