حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین چه تاثیری بر بازارهای مالی می‌گذارد؟

بورس سهام نیویورک
بورس سهام نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگرانی‌ها از رخداد حمله نظامی روسیه به اوکراین در حال افزایش است و تحلیلگران و معامله‌گران بازارهای مالی جهان را به فکر ارزیابی ابعاد شوک احتمالی این حمله به بازار مالی انداخته است.

آگهی

نگرانی‌ها از رخداد حمله نظامی روسیه به اوکراین در حال افزایش است و تحلیلگران و معامله‌گران بازارهای مالی جهان را به فکر ارزیابی ابعاد شوک احتمالی این حمله به بازار مالی انداخته است.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که روسیه که بیش از صد هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و حرکت تانک‌ها، نفربرها، پرتاب‌گر‌های موشک‌ و سایر تجهیزات نظامی به سمت مرز اوکراین آغاز شده است.

هر چند به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از تهدید به تهاجم نظامی به عنوان اهرم فشاری برای بستن پرونده عضویت احتمالی اوکراین و گرجستان در ناتو استفاده می‌کند ولی مسکو طی هفته‌های اخیر با طرح خواسته خروج نیروهای ایالات متحده و متحدانش از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، ناتو را تحت فشار بیشتری قرار داده است.

اما مذاکرات این هفته بین روسیه، ایالات متحده و ناتو موفقیتی در بر نداشت و غرب را به سمت اعمال تحریم‌های گسترده‌تر علیه روسیه و شخص ولادیمیر پوتین سوق داد؛ رفتاری که خشم مسکو را بیش از پیش افروخت. چنان که وب‌سایت‌های دولتی اوکراین روز جمعه با یک حمله سایبری مواجه شدند و انگشت اتهام به سمت مسکو نشانه رفت.

تهاجم مسکو به اوکراین در سال ۲۰۱۴ نیز که به الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه منجر شد، موجب وارد آمدن شوکی کوتاه‌مدت به بازارهای مالی جهان شد. قیمت سهام به ویژه در بازارهای ایالات متحده در فاصله ماه‌های مارس تا مه سال ۲۰۱۴ کاهش معنی‌داری را تجربه کرد اما افت به سرعت جبران شد. بر همین اساس، برخی کارشناسان معتقدند که احتمال تکرار این تجربه در صورت حمله روسیه به اوکراین وجود دارد و بهتر است، سرمایه‌گذاران از فروش فوری سهام خود اجتناب کنند.

چنان که بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از وقوع حملات یازده سپتامبر نیز پس از پایان تعطیلی چند روزها بازارهای سهام، شاخص صنعتی داوجونز ۱۷.۵ درصد سقوط کرد اما تا ۲۶ اکتبر، شش هفته بعد، به بالاتر از سطح خود در معاملات ۱۰ سپتامبر رسید.

در پایان معاملات هفته کاری گذشته نیز شاخص صنعتی داوجونز ۰.۹ درصد و شاخص ۵۰۰ شرکت برتر بازارهای سهام ایالات متحده نیز ۰.۳ درصد کاهش یافت. همزمان نرخ بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به عنوان یکی مامن‌های امن سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی، افزایش یافت. به طوری که نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله روز جمعه به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسید و در طول هفته گذشته ۱.۷۷ درصد بالا رفت.

هر چند تحلیلگران تفکیک تاثیر بحران اوکراین و رویکرد تازه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و توقف تدریجی اجرای سیاست پولی انبساطی بر بازار‌های مالی را دشوار می‌دانند ولی اشاره می‌کنند که کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا نشان می‌دهد که بحران ژئوپولتیک موجود بر تحولات بازارهای مالی بی‌تاثیر نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان، خرید قرارداد‌های آتی گندم، گاز طبیعی و ذرت افزایش یافته و قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی روندی صعودی به خود گرفته است. بهای هر بشکه نفت پایه برنت در پایان داد و ستدهای روز پایانی معاملات هفته گذشته به ۸۶ دلار و ۶ سنت رسید که بالاترین سطح از نوامبر به شمار می‌رود.

اروپا به شدت به ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین متکی است و به ویژه با توجه به این که سال ۲۰۲۲ با ذخایر کم سابقه گاز اروپا آغاز شده است. تهاجم احتمالی روسیه می‌تواند ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم۲ که اخیرا تکمیل شده و قرار است گاز طبیعی بیشتری را مستقیما و با دور زدن اوکراین به آلمان برساند، منتفی کند. این احتمال نیز باعث شده تا بازار جهانی انرژی نیز روزهای ملتهبی را سپری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فُن در لاین: هر راه حلی برای بحران اوکراین باید از اروپا بگذرد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟