برندگان و بازندگان سیاست جدید بانک مرکزی آمریکا؛ کدام بازارها برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر می‌شود؟

بورس نیویورک
بورس نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراف تلویحی بانک مرکزی آمریکا به گذرا نبودن نرخ تورم و اصلاح سیاست‌های پولی این کشور چه سود و زیانی برای بازارهای مالی و چه تاثیری بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ها خواهد داشت؟

آگهی

سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه خود با هدف اصلاح سیاست‌های پولی خود برای مقابله با نرخ تورم فزاینده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اعلام کردند که سرعت اجرای سیاست انبساطی خود را با کاهش ماهانه ۳۰ میلیارد دلار از برنامه فعلی ۱۲۰ میلیارد دلاری کاهش می‌دهند و تا ماه مارس آینده(اسفند و فروردین) اجرای طرح حمایتی خود را که با هدف شتاب‌ بخشیدن به بازگشت رونق اقتصادی طراحی شده بود، متوقف خواهند کرد.

در حال حاضر سیاست‌گذاران فدرال رزرو ماهیانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی را می خرند. آنها قبلا تصمیم گرفته بودند هر ماه مبلغ خرید این اوراق را ۱۵ میلیارد دلار کاهش دهند اما با تصمیم روز چهارشنبه قرار شده ماهیانه ۳۰ میلیارد دلار از این هزینه کم کنند و طرح حمایتی خود را تا ماه مارس به پایان برسانند.

با این حال، بانک مرکزی آمریکا همچنان نرخ بهره را در محدوده صفر تا ۲۵ صدم درصد ثابت نگاه می‌دارد تا تبعات منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور رفع شود. البته فدرال رزرو افزایش سه‌باره نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ به منظور مهار نرخ تورم محتمل دانسته است.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که شاخص تورم با ثبت نرخ ۶.۸ درصدی در ماه نوامبر به بالاترین سطح در حدود چهار دهه اخیر رسیده است.

اما اعتراف تلویحی بانک مرکزی آمریکا به گذرا نبودن نرخ تورم و اصلاح سیاست‌های پولی این کشور چه سود و زیانی برای بازارهای مالی و چه تاثیری بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ها خواهد داشت؟

طلا

قیمت هر اونس طلا در جریان معاملات روز پنجشنبه نزدیک به ۱۰ دلار افزایش یافت و به هزار و ۷۸۷ دلار رسید که بالاترین سطح در ۹ روز گذشته به شمار می‌رود.

با وجود این که فدرال رزرو از احتمال چند باره نرخ بهره در سال آینده میلادی خبر داده ولی بریخ اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ رخ ندهد. بر همین اساس، چشم‌انداز کوتاه‌مدت تورم در اقتصاد آمریکا چندان نزولی نیست؛ چنان نرخ تورم مورد انتظار در سال ۲۰۲۲ از ۲.۳ به ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، فدرال رزرو پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی به ۵.۵ درصد برسد که از ۵.۹ درصد برآورد شده در سپتامبر گذشته پایین‌تر است. بدبینی نسبت به آینده اقتصاد با شیوع سویه اومیکرون نیز تشدید شده است. در چنین شرایطی، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا به عنوان دارایی کم‌ریسک و پوشش‌دهنده نرخ تورم افزایش می‌یابد.

دلار

دلار آمریکا نیز طی داد و ستدهای روز پنجشنبه تضعیف شد. به طوری که نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند بریتانیا یک صدم درصد کاهش یافت.

اجرای سیاست پولی انبساطی از طریق خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو که با کاهش نرخ بهره همراه بود با دامن زدن به رشد تقاضای دلار آمریکا موجب تقویت آن شده بود؛ روندی که رو به پایان به نظر می‌رسد. البته برخی فعالان بازار جهانی ارز امیدوارند که تفکیک سیاست انبساطی بانک مرکزی آمریکا از تغییر نرخ بهره موجب شود تا کاهش نرخ برابری دلار اتفاقی بسیار کوتاه‌مدت باشد.

سهام

شاخص صنعتی داوجونز در پایان معاملات روز چهارشنبه یک درصد بالا رفت و شاخص ۵۰۰ شرکت برتر بازارهای سهام آمریکا نیز ۱.۶ درصد رشد کرد. با آغاز معاملات بورس‌های اروپایی و آسیایی در روز پنجشنبه هم شاخص ۵۰ شرکت برتر بورس‌های منطقه یورو و شاخص بورس ژاپن نزدیک به ۲ درصد افزایش یافت.

در واقع ادامه اصرار فدرال رزرو برای حفظ نرخ بهره در سطح صفر تا بهبود کامل شرایط اقتصادی آمریکا یک موهبت بزرگ در حق بازار سهام بود چرا که نرخ پایین بهره، سرمایه‌گذاری در بازار سهام را در مقایسه با نرخ بازده اوراق قرضه و برخی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت جذاب‌تر می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رمزارز

در بازار رمزارزها نیز بهای اکثر ارزها افزایش یافت. به طوری که قیمت بیت‌کوین به عنوان پرتقاضاترین رمزارز جهان ۱.۸۷ درصد رشد کرد و به ۴۹ هزار و ۳۴۰ دلار رسید. همچنین بهای اتریوم که از نظر جذب سرمایه‌های جهانی در جایگاه دوم قرار دارد، بیش از ۵ درصد گران شد و دوباره از مرز ۴ هزار دلار عبور کرد. در این میان، اَوَلانش شاهد بیشترین رشد قیمت بود، چنان که نرخ آن در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷.۲۵ درصد بالا رفت و به ۱۰۷ دلار رسید.

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همزمان با تشدید همه‌گیری ویروس کرونا نشانه‌ای از گریز سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی راکد و تلاش آنها برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر جهش نرخ تورم بود. بنابراین با به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و نیز کاهش نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای آن در کنار کاهش امیدواری‌ها به افت سریع نرخ تورم آمریکا در کوتاه‌مدت موجب شده تا تقاضا برای خرید رمزارزها افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورو دیجیتالی چیست و چه زمانی عرضه می‌شود؟

بهبود چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو؛ تلاش بانک مرکزی اروپا برای مهار نرخ بهره و تحریک تورم

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟