یحیی گل‌محمدی در واکنش به حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان: این حذف یک افتضاح تاریخی است

شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا
شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا Copyright Hussein Sayed/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام با انتشار بیانیه ای دو باشگاه تاریخی و محبوب پایتخت، استقلال و پرسپولیس را از شرکت در لیگ قهرمانان آسیا بدلیل نداشتن مجوز حرفه ای و عدم رعایت دو بند قانونی این کنفدراسیون بازداشت.

آگهی

حذف رسمی استقلال و پرسپولیس، دو باشگاه بزرگ و تاریخی ایران از لیگ قهرمانان آسیا با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی و رسانه های ایران مواجه شده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا، روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سرخابی ها به همراه باشگاه گل گهر سیرجان بدلیل عدم رعایت موازین «فوتبال حرفه ای» نمی توانند به عنوان باشگاه هایی راه یافته به لیگ قهرمانان آسیا در این رقابت ها شرکت کنند.

در این بیانیه آمده است که «کمیته مستقل کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به لغو مجوز حضور سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و گل‌ گهر سیرجان (هر سه باشگاه از ایران) به دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ ای مطابق بند‌های ۱۴.۴ و ۱۴.۵ اساسنامه صدور مجوز حرفه‌ ای برای باشگاه‌ها گرفته است.» در این بیانیه تاکید شده است که «پرونده این سه باشگاه به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی و اقدام ارجاع داده شده است.»

در یک دهه اخیر بارها کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا به مقامات دولتی و نهادهای فوتبالی در ایران در همین باره هشدار داده بودند. مهم ترین مساله این کنفدراسیون وابستگی این دو باشگاه به دولت و عدم خصوصی سازی آنهاست.

هرچند زمزمه هایی مبنی بر حذف سرخابی ها از لیگ قهرمانان آسیا از سه ماه پیش آغاز شده بود اما با این حال مقامات ورزشی و روسای باشگاه های سرخابی ها امیدوار بودند کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن ها مهلت دوباره بدهد یا با درنظر گرفتن جریمه ای اجازه دهد آن ها در رقابت های آسیایی امسال شرکت کنند ولی با اعلام رسمی این کنفدراسیون، معلوم شد که دیگر قرار نیست آسیا در این باره کوتاه بیاید.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بنوعی با این حذف ثابت کرد که دو باشگاه محبوب ایران را «آماتور» می داند.

یحیی گل محمدی، سرمربی موفق سرخهای پایتخت که برای بازی تیمش با پدیده به مشهد رفته و خود یکبار با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان راه یافته است، در این باره گفت:‌ « برای ما که گروهی پرتلاش هستیم، زحمت کشیدیم و خودمان را به عنوان تیم اول ایران و سید یک آسیا به لیگ قهرمانان رساندیم و دو فینال آسیا را پشت سر گذاشتیم، واقعاً شوکه کننده بود. پذیرش این مسئله برای من خیلی سخت است. همه ما از این مسئله واقعاً ناراحت هستیم و نمی‌دانم درباره این مسئله چطور توضیح بدهم، اما کسانی که با تصمیم‌ گیری خود باعث چنین اتفاقی شدند، باید جوابگو باشند. این یک افتضاح تاریخی برای فوتبال ماست.»

سرخابی ها ده روز وقت دارند تا درخواست تجدیدنظر کنند اما سرمربی پرسپولیس امیدی به استیناف ندارد. کاپیتان پیشین تیم ملی ایران می گوید: « ده روز وقت داده‌اند برای استیناف، اما بعید می‌دانم این رأی تغییر کند. در این ۱۰ روز امیدوار باشیم که رأی عوض شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، انگیزه زیادی از بازیکنان و فوتبال ایران که تلاش می‌کنند قهرمان شوند و مراحل بالاتر را طی کنند، کم می‌شود. این اتفاق دردناک است. پاسخ میلیون‌ها هوادار را چه کسانی و چطور می‌خواهند بدهند؟»

علی خطیر معاون سابق باشگاه استقلال هم به این حذف ناگهانی واکنش نشان داد و گفت: « حال این خطر وجود دارد که حتی برای دوره های بعدی هم باشگاه استقلال نتواند مجوز یک باشگاه حرفه ای را دریافت کرده و در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود.»‌ وی معتقد است از این پس دو باشگاه پایتخت «زیر ذره بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته انضباطی قرار خواهند داشت و این کار را برای برون رفت از مخصمه کنونی دشوارتر می کند.»

به جز خصوصی سازی، گفته می شود عدم وجود یک ساختار حرفه ای، عدم وجود تیم های بانوان زیر نظر این دو باشگاه، نبود تراز مالی و بدهی های سرسام آور سرخابی ها از جمله دیگر دلایلی هستند که کنفدارسیون فوتبال آسیا را برای حذف از لیگ قهرمانان متقاعد کرده است.

سوال اینجاست: چرا در سال های گذشته این اتفاق نیفتاده است؟

برخی از تحلیلگران و منتقدان ورزشی می گویند مسئولان دو باشگاه در همکاری با فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه سندسازی کرده اند که امسال دیگر کنفدراسیون آسیا این سندسازی ها را برنتابیده است.

ابراهیم شکوری، معاون پیشین باشگاه پرسپولیس با رد هرگونه «سندسازی» می گوید تنها دلیل عدم حذف دو باشگاه در سال های گذشته «اغماض مسئولان کنفدراسیون آسیا و احتمالا ارتباطات قوی مقامات دو باشگاه با این کنفدراسیون بوده است.»

وی «درخواست های کنفدراسیون آسیا مبنی بر مالکیت خصوصی و داشتن استادیوم های اختصاصی از سوی دو باشگاه را بسیار مثبت ارزیابی می کند.»

در سال های گذشته چندین بار مساله خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در دولت های مختلف از جمله در زمان محمود احمدی نژاد و حسن روحانی مطرح شده است اما همواره بدلایلی روند خصوصی سازی بصورت جدی دنبال نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حاشیه‌های بازی پرسپولیس و سپاهان؛ ۳۰۰ زخمی و ۱ فوتی

پرسپولیس از قهرمانی آسیا باز ماند

ابتکار: زنان ایرانی حتما برای بازی پرسپولیس در ورزشگاه حضور می‌یابند