چین به «مدرن سازی» تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد

زرادخانه هسته‌ای چین
زرادخانه هسته‌ای چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Massoud SALARI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ایالات متحده و روسیه همچنان (روی هم رفته) ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای روی کره زمین را در اختیار دارند. آنها باید زرادخانه هسته‌ای خود را به شیوه‌ای که برگشت‌ناپذیر و به لحاظ حقوقی الزام‌آور باشد، کاهش دهند.»

آگهی

چین اعلام کرد که «به خاطر مسائل امنیتی و اطمینان‌بخشی» به «مدرن سازی زرادخانه هسته‌ای» خود ادامه خواهد داد و همزمان از دارندگان بزرگ‌ترین تسلیحات اتمی در جهان، یعنی آمریکا و روسیه خواست تا ذخایر سلاح هسته‌ای خود را کاهش دهند.

این موضع صریح دولت پکن روز سه‌شنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی) در حالی اعلام شد که روز پیش از آن پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد به جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی شده بودند.

پنج قدرت یعنی ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه اعلام کردند که «جنگ هسته‌ای برنده ندارد» و قول دادند به اقدامات خود برای «جلوگیری از استفاده غیرمجاز یا نسنجیده از سلاح‌ هسته‌ای» شدت بخشند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بر پایه گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری)، در ژانویه ۲۰۲۱ آمریکا دارای ۵ هزار و ۵۵۰ و چین ۳۵۰ فقره سلاح هسته‌ای بوده است.

فو کونگ، مدیر کل اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که واشنگتن مرتباً پکن را به تقویت پرشتاب زرادخانه هسته‌ای خود متهم می‌کند، ادعایی که او آن را «دروغ» خواند.

وی به خبرنگاران گفت: «چین همیشه سیاست عدم پیشدستی در استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در پیش گرفته است و ما توانایی‌های هسته‌ای خود را در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی خود حفظ می‌کنیم. چین به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود به خاطر مسائل مربوط به امنیت و اطمینان‌بخشی ادامه خواهد داد. از این گذشته، سلاح‌های هسته‌ای ما در حال کهنه شدن هستند.»

پکن پیوسته دعوت‌های واشنگتن برای پیوستن به مذاکرات آمریکا و روسیه درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای خود را رد کرده و تأکید می‌کند که زرادخانه‌اش بسیار کوچک‌تر از دو رقیب دیگر است.

فو کونگ گفت: «ایالات متحده و روسیه همچنان (روی هم رفته) ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای روی کره زمین را در اختیار دارند. آنها باید زرادخانه هسته‌ای خود را به شیوه‌ای که برگشت‌ناپذیر و به لحاظ حقوقی الزام‌آور باشد، کاهش دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اگر از انفجار هسته‌ای جان سالم به در ببریم، احتمالا در جهانی گرسنه «زندگی» خواهیم کرد

پنجاه سالگی روابط واشنگتن و پکن؛ رویکرد چین در قبال آمریکا، روسیه و اوکراین چیست؟

چین: گزارش پنتاگون درباره ظرفیت هسته‌ای ما، سرشار از «غرض‌ورزی» است