نظرسنجی‌ها یکسال پس از حمله به کنگره؛ نگرانی آمریکایی‌ها از آینده دموکراسی در کشورشان

Capitol Riot
Capitol Riot Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس دو نظرسنجی که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد، یک سال پس از حمله خشونت‌آمیز طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، بسیاری از آمریکایی‌ها عمیقا نگران سلامت دموکراسی خود هستند.

آگهی

بر اساس دو نظرسنجی که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد، یک سال پس از حمله خشونت‌آمیز طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، بسیاری از آمریکایی‌ها عمیقا نگران سلامت دموکراسی کشورشان هستند.

در نظرسنجی که از سوی شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا انجام شد، دو سوم از پاسخ دهندگان، حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره را نشان دهنده افزایش خشونت سیاسی در کشورشان دانستند و معتقد بودند که دموکراسی آمریکایی «در معرض تهدید است».

نتایج نظرسنجی دیگری که بطور مشترک توسط واشنگتن پست و دانشگاه مریلند انجام شد نیز نشان داد به عقیده پاسخ دهندگان «افتخار» آمریکایی‌ها به دموکراسی که در کشورشان دارند به شدت کاهش یافته است و از ۹۰ درصد در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۵۴ درصد در حال حاضر رسیده است.

در نظرسنجی شبکه خبری «سی‌بی‌اس» همچنین حدود ۲۸ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند بودند می‌توان گاهی برای دفاع از نتیجه انتخابات، از زور استفاده کرد. در نظرسنجی دوم نیز حدود ۳۴ درصد به واشنگتن پست گفتند که گاهی اوقات یک اقدام خشونت آمیز علیه دولت، قابل توجیه است.

در هر دو نظرسنجی، پاسخ دهندگان همچنان معتقد بودند که در پی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، شکاف عمیقی در جامعه آمریکا بوجود آمده است؛ چیزی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده بود بر آن غلبه کند.

حدود ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی «سی‌بی‌اس» اعلام کردند که ترامپ مسئولیت سنگینی در قبال موضوع تهاجم به ساختمان کنگره دارد زیرا این حادثه درست زمانی روی داد که قانونگذاران قرار بود پیروزی بایدن را تأیید کنند.

در مقابل، بر اساس نظرسنجی واشنگتن پست ۸۳ درصد از رای‌دهندگان به ترامپ، سطح مسئولیت او را در قبال حادثه حمله به کاپیتول «تاحدودی» و یا «هیچ» توصیف کردند.

نظرسنجی «سی‌بی‌اس» نشان داد که ۲۶ درصد از آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند او دوباره برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی نامزد شود.

تمایل به نامزدی دوباره او در حالی است که تحقیقات چند ماهۀ کمیته منتخب نمایندگان آمریکا درباره نقش افراد در وقوع حادثه ۶ ژانویه به نتایج نگران کننده‌ای رسیده است.

بنی تامپسون، نماینده این کمیته با اشاره به اینکه با وجود عدم همکاری نزدیکان و طرفداران ترامپ بیش از ۳۰۰ مصاحبه انجام و هزاران سند جمع آوری شده، اعلام کرد: «ما چیزهایی را کشف کرده‌ایم که باعث نگرانی واقعی می‌شوند... چیزهایی مانند افرادی که تلاش می‌کنند یکپارچگی دموکراسی ما را تضعیف کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به ساختمان کنگره آمریکا؛ رهبر سابق گروه افراطی «پسران مفتخر» به ۲۲ سال زندان محکوم شد

هشدار امنیتی اشتباه باعث تخلیه ساختمان کنگره آمریکا شد

حمله به کنگره آمریکا؛ در قبال اتهام «تروریسم داخلی» چه باید کرد؟